Zorgverzekeraar informeert verzekerde onvoldoende

Zorgverzekeraars informeren hun verzekerden onvoldoende over de redenen om wel of geen contract met een zorgaanbieder af te sluiten. Dat blijkt uit de resultaten van de meldactie ‘Zorginkoop’ van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). 84% van de deelnemers wil weten waar een verzekeraar op let bij het afsluiten van contracten. Slechts in 8% van de gevallen heeft de verzekerde die informatie.

“Enkele jaren geleden had ik veel last van herniaklachten in de lage rug. Ik kreeg van verschillende behandelaars het advies om naar een bepaald ziekenhuis te gaan. Mijn zorgverzekeraar had geen contract met deze zorgverlener. Ik heb nog gebeld voor een toelichting maar het is mij niet duidelijk geworden waarom ze met dat ziekenhuis geen contract hadden.”

Uit de meldactie blijkt dat verzekerden het over het algemeen goed vinden dat zorgverzekeraars selectief contracten met zorgaanbieders afsluiten. 61% van de deelnemers vindt het goed om een keuze te kunnen maken uit een aantal zorgaanbieders dat door de zorgverzekeraar is geselecteerd op kwaliteit. Als de keuzeruimte afneemt, daalt dit percentage tot minder dan de helft van de respondenten. De deelnemers aan de meldactie vinden het daarbij wel van belang dat ze geïnformeerd worden over de criteria die de zorgverzekeraar daarbij hanteert. NPCF-directeur Wilna Wind: “Mensen zien dus dat het voordelen heeft als zorgverzekeraars een voorselectie van zorgaanbieders maken op basis van kwaliteit. Maar ze willen wel weten waarom, en waar die keuze op is gebaseerd. Die informatie bereikt mensen nu nog onvoldoende.”

Nog niet de helft van de deelnemers vindt het acceptabel als de verzekeraar zorgaanbieders ook selecteert op betaalbaarheid. Als de keuzeruimte daarmee beperkt wordt vindt nog maar 25% dat een goed idee.”Dus verzekerden staan er minder positief tegenover als verzekeraars het kostenaspect mee laten wegen bij het selecteren van zorgaanbieders”, zegt Wilna Wind. “Dat vind ik opvallend want mensen betalen de zorg toch echt zelf.”

De deelnemers aan de meldactie drukken hun vertrouwen in zorgverzekeraars uit met een krappe voldoende. Een aspect waardoor dat vertrouwen kan groeien is volgens de deelnemers niet alleen goede informatie over de kwaliteit van de zorg en het afsluiten van contracten, maar ook dat hun vragen goed worden afgehandeld. Ook geven de deelnemers aan dat ze meer vertrouwen krijgen in zorgverzekeraars als patiëntenorganisaties worden betrokken bij het inkopen van zorg.