Oprechte zorgen horeca om effecten alcohol bij jongeren

0
563

De Ledenraad van Koninklijke Horeca Nederland heeft tijdens een strategische sessie met elkaar gesproken over o.a. het verantwoord omgaan met alcohol, het werken aan duurzaamheid en het belang van gezonde voeding in de branche. De horecaondernemers hebben tijdens deze sessie unaniem besloten dat als horecaondernemers aantoonbaar en herhaaldelijk alcohol schenken aan jeugd onder de 16 jaar, zij niet langer lid kunnen zijn van KHN. “We maken ons ernstig zorgen om het alcoholgebruik en misbruik onder de jeugd en nemen onze verantwoordelijkheid”, aldus Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland. “We nemen afscheid van leden die deze verantwoordelijkheid aan hun laars lappen”, aldus de voorman van KHN.

Lodewijk van der Grinten: “Als de horeca in deze samenleving zijn maatschappelijke positie wil versterken, dan moeten we onze ogen niet sluiten maar onze verantwoordelijkheid nemen. We maken ons oprecht zorgen om de jeugd. We zien dat ze op steeds jongere leeftijd gaat drinken. Koninklijke Horeca Nederland vindt het belangrijk om met alle partners die bijdragen aan verantwoord alcoholgebruik samen te werken; de landelijke en lokale overheid, politie, alcoholproducenten, supermarkten, slijterijen, gezondheidszorg, ouders en de horeca moeten de handen ineen slaan. Alleen door gezamenlijke inspanning kan er een structurele oplossing worden bereikt “, aldus Van der Grinten.

Geen 16, geen druppel!

Deze landelijke campagne is onderdeel van de nieuwe koers die KHN heeft ingezet om proactief te gaan sturen op verantwoord alcoholgebruik. Op 17 december 2009 heeft Koninklijke Horeca Nederland als partner de campagne ‘Geen 16, geen druppel‘ mede ondertekend en gaat de horecaondernemers hiermee ondersteunen. De campagne is ook ondersteund door minister Rouvoet, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Trimbos-instituut, NOC*NSF en de STIVA.

Over Koninklijke Horeca Nederland

Koninklijke Horeca Nederland is de organisatie die de belangen van de Nederlandse horecaondernemer op deskundige en efficiënte wijze vertegenwoordigt. Dit doet zij door te faciliteren in kortingen, informatie en advies, belangenbehartiging en lobby. De horeca blijft de onbetwiste veilige huiskamer van Nederland.