Zorg op afstand voor patiënten met slaapapneu

0
2275

Philips heeft donderdag 4 augustus 2011 de commerciële introductie voor Nederland bekendgemaakt van een nieuwe zorg op afstand oplossing voor patiënten met slaapapneu, een zeer ernstige slaapstoornis. Met de telezorgoplossing EncoreAnywhere kunnen artsen de behandeling van patiënten die CPAP-apparatuur (een apparaat dat lucht onder druk toedient via een neuskapje) tijdens hun slaap gebruiken op afstand volgen, analyseren en optimaliseren. Daardoor wordt de behandeling minder belastend voor de patiënt en worden betere therapietrouw en behandelresultaten bereikt. Het product is al zeer succesvol in de Verenigde Staten. Later dit jaar brengt Philips de zorg op afstand oplossing ook in andere landen in Europa en Azië op de markt.

Mediq
Om de introductie extra kracht bij te zetten gaat Philips samenwerken met Mediq, internationaal leverancier van geneesmiddelen, medische hulpmiddelen en bijbehorende zorg aan ziekenhuizen en patiënten thuis. EncoreAnywhere komt in eerste instantie via het uitgebreide netwerk van Tefa, onderdeel van Mediq en gespecialiseerd in ademhalingstherapieën bij mensen thuis, beschikbaar op de Nederlandse markt.

“Met zorg op afstand kunnen we de patiënt beter volgen en de behandeling direct bijsturen als dat nodig is. Voorheen gebeurde dat na ongeveer veertien dagen. Voor de acceptatie van dit type behandeling door de patiënt is een goede begeleiding essentieel. Met telezorg kunnen we nu veel sneller reageren en zien we al binnen enkele dagen of een behandeling aanslaat of niet,” zegt longarts en apneuspecialist Bart Kuipers van de Isala Klinieken in Zwolle. Hij werkt sinds kort met EncoreAnywhere in een pilot-project.

Met EncoreAnywhere wordt elk etmaal de data uit de CPAP-apparatuur op afstand uitgelezen en draadloos via een GSM-modem op een beveiligde pagina op een internetportaal gezet. De behandelende zorgverlener kan alle actuele data over het apparaat en het gebruik inzien. Problemen worden snel gesignaleerd en opgelost en apparaatinstellingen zoals de individuele luchtdruk kunnen snel worden aangepast. De geheugenkaart van het toestel moest voorheen fysiek naar de zorgverlener worden gebracht om data te analyseren en de behandeling bij te sturen.

11,6% verbeterde therapietrouw
In Amerika is het product sinds eind 2007 al zeer succesvol. EncoreAnywhere wordt daar momenteel door 2,5 miljoen mensen gebruikt. Dit aantal neemt snel toe met gemiddeld 60.000 patiënten per maand. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat patiënten die beademingsapparatuur met EncoreAnywhere gebruiken significant (11,6 procent) trouwer aan hun voorgeschreven behandeling zijn. In Nederland gebruiken ongeveer 55.000 mensen een CPAP-systeem om hun slaapapneu te behandelen. Het aantal patiënten met slaapapneu stijgt jaarlijks met ongeveer 5.000 mensen. Naar schatting tussen de 350.000 en 500.000 Nederlanders lopen nog onwetend rond met apneugerelateerde klachten.

Philips zet met de introductie van telezorg voor patiënten met slaapapneu buiten de V.S. een belangrijke stap om zijn portfolio aan medische thuiszorgoplossingen internationaal verder uit te breiden. “In Nederland hebben we al veel ervaring met deze vorm van innovatieve zorgverlening met thuismonitoring voor patiënten met hartfalen,” licht de Leon van der Vorst, hoofd van Philips Home Healthcare Solutions in de Benelux toe. “Deze zorg op afstand voor apneupatiënten is een nieuw voorbeeld van een ‘e-health’ ontwikkeling in Nederland waarmee Philips zijn ambitie om te groeien en te innoveren in het medische thuiszorgdomein vorm geeft. Het is ook een belangrijke stap om de gezondheidszorg verder te vereenvoudigen en te verbeteren met meer aandacht voor mensen met een chronische aandoening tegen lagere kosten.”

Tefa, onderdeel van Mediq, is blij met de introductie van telezorg van slaapapneupatienten. “Wij kunnen patiënten op deze manier actiever begeleiden en gerichter en deskundiger informeren en adviseren. Dit alles in nauwe samenwerking met de behandelend specialist,” zegt Mirjam Schouten, manager Respiratoir bij Tefa. “Telezorg kan een belangrijke bijdrage leveren aan de succesvolle behandeling van slaapapneu. Samen met Philips, ziekenhuizen en zorgverzekeraars zullen we ons gaan inzetten voor de invoering van telezorg bij slaapapneu.”

Philips introduceerde in Nederland al een zorg op afstand oplossing voor mensen met hartfalen, Philips Motiva. Daarnaast heeft het bedrijf het medisch alarmeringssysteem Philips Lifeline oplossingen voor luchtwegen en beademing, en systemen die patiënten ondersteunen op gezette tijden medicatie te gebruiken in het internationale portfolio.

Vorig artikel‘Skaeve huse’ voor a-socialen in Eindhoven?
Volgend artikelSterilisatie vrouw minder belastend
Avatar
Koninklijke Philips Electronics N.V. is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity". Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten.