Ziekenhuis Amstelland start digitaal patiënttevredenheidsonderzoek

0
628

Ziekenhuis Amstelland is overgestapt op een nieuwe werkwijze voor het patiënttevredenheidsonderzoek. Het belangrijkste verschil is dat de vragenlijsten door patiënten nu digitaal kunnen worden ingevuld. De digitalisering maakt een efficiënte verwerking van de ingevulde enquêtes mogelijk, waardoor er ook sneller iets met de mening van de patiënt kan worden gedaan.

Kliniek
Voorheen kregen patiënten die naar huis gingen na een verblijf op de verpleegafdeling, een papieren vragenformulier mee. Deze kon per post teruggestuurd worden naar het ziekenhuis. Vanaf maandag 25 juli 2011 krijgt de patiënt in plaats van dit formulier een visitekaartje mee met een link naar de digitale enquête: uwmening.ziekenhuisamstelland.nl/kliniek. De enquête kan thuis op het gemak worden ingevuld.

Polikliniek
Ook patiënten die op bezoek bij een arts zijn geweest op de polikliniek, kunnen in tegenstelling tot voorheen nu na elk bezoek hun mening over het ziekenhuis geven. Om het iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, staan er een vijftal zogenaamde ‘zuilen’ in de gangen van het ziekenhuis; computers waarop de patiënt direct na het bezoek aan de arts 10 vragen kan beantwoorden. Omdat het een korte vragenlijst is, en de patiënt deze direct kan invullen, verwacht het ziekenhuis een hoge respons. Mocht de patiënt liever thuis zijn of haar mening geven, dan kan dat ook via uwmening.ziekenhuisamstelland.nl/polikliniek.

Ziekenhuis Amstelland vindt het belangrijk de mening van patiënten te horen, omdat de zorgverlening hiermee kan worden verbeterd. Het ziekenhuis hoopt dan ook dat zoveel mogelijk patiënten de enquête invullen!

Snelle verwerking
Sinds jaar en dag werd gebruik gemaakt van papieren formulieren, die qua inhoud hard aan herziening toe waren. Verwerking van deze formulieren was bovendien heel tijdrovend waardoor ten tijde van de rapportage de gegevens vaak al verouderd waren. Met de digitalisering van het patiënttevredenheidsonderzoek kunnen de resultaten van de vragen en opmerkingen direct worden opgevolgd en verwerkt.