Het verenigingsleven blijkt, anno 2011, nog steeds een belangrijk onderdeel van het gezin én sociale leven van de Nederlanders. Dit blijkt uit onderzoek van verffabrikant Flexa. 88% van de Nederlandse bevolking is lid of lid geweest van een club of vereniging. Meer dan de helft voelt zich sterk verbonden met één of meerdere clubs.
Belangrijk
Daarnaast geven nog eens bijna negen op de tien Nederlanders aan lidmaatschap van een club of vereniging erg belangrijk te vinden, zowel voor zichzelf, als voor de eventuele partner en kinderen. Door ondermeer wegvallende subsidies staan de clubs en verenigingen in Nederland echter steeds meer onder druk. Flexa onderstreept het belang van de clubs en steunt met haar nieuwe Let’s Color campagne clubs en verenigingen door 40.000 blikken verf weg te geven en daarmee meer kleur in het verenigingsleven aan te brengen.
Meer dan twee uur
Op dit moment zijn zes op de tien Nederlanders lid van een club of vereniging, veelal van een sportvereniging (61%), dans-, muziek- of toneelvereniging (21%) of hobbyclub (20%). Nog eens de helft van de Nederlanders gaat regelmatig naar een club of vereniging waar men geen lid van is. In totaal spendeert de Nederlander gemiddeld meer dan 2 uur per week bij de club, bijna een kwart (23%) van de respondenten zelfs meer dan 4 uur per week. Niet alleen om zelf te sporten of mee te doen, maar ook vrijwilligerswerk op de club is populair (31%) onder de Nederlanders.
Vrienden voor het leven
Nederlanders geven aan vooral voor de gezelligheid (67%) en sociale contacten (58%) lid te zijn van een club of vereniging. Dat blijkt des te meer uit het onderzoek: maarliefst 68% van de respondenten geeft aan één of meer huidige vrienden via de vereniging te hebben leren kennen. Nog eens 78% van de Nederlanders, vooral mannen, geeft aan dat zij clubgenoten ook weleens buiten het verenigingsleven zien. Bij 50-plussers zijn deze percentages nog hoger.
Clubhuis als ontmoetingsplek
Het clubhuis, een plek die nog steeds centraal staat in het verenigingsleven, geven de leden gemiddeld een 7,6 als rapportcijfer. Gezelligheid (68%) en ontspanning (62%) staan hier centraal. Ruim vier op de tien Nederlanders geven echter aan dat hun clubhuis weleens een opknapbeurt zou kunnen gebruiken, ondermeer op het gebied van kleur. Waar clubhuizen en verenigingsgebouwen nu vooral wit (30%) en neutraal (30%) geverfd zijn, vindt een deel van de Nederlanders dat het clubhuis wel wat meer kleur zou kunnen gebruiken. Vooral felle kleuren als rood (36%), blauw (26%) en geel (21%) zijn hierbij populair.
Let’s Color brengt kleur in verenigingsleven
De Flexa Let’s Color-beweging steunt clubs en verenigingen door 40.000 blikken muurverf weg te geven. Nederlanders kunnen door middel van deze actie kleur aanbrengen in clubhuizen. Vanaf 29 augustus kunnen clubs zich aanmelden, vanaf 12 september krijgen de kopers van een blik Flexa muurverf een code waarmee ze gratis via internet een blik verf kunnen doneren aan een club.