Zelf uw ponsplaatje maken op Inschrijfzuil

Net als op Schiphol via een zuil inchecken voordat je naar je poli-afspraak gaat. Ondenkbaar in een ziekenhuis? Nee! In de hal van Ziekenhuis Zevenaar staat een inschrijfzuil, waarmee patiënten zelf hun gegevens kunnen wijzigen en een nieuw blauw ponsplaatje printen. Morgen wordt in Kliniek Velp eenzelfde zuil in gebruik genomen. In Ziekenhuis Rijnstate komen volgende maand twee zuilen te staan.

“Op elke locatie kunnen patiënten die al bekend zijn in ons patiënteninformatiesysteem bij de zuil terecht om hun gegevens te controleren en indien nodig een ponsplaatje te maken”, vertelt Peter de Bruijn, projectleider van de invoering van deze digitale registratie. “Nieuwe patiënten gaan altijd naar een medewerker van de inschrijfbalie, om de wettelijke verplichte identificatie persoonlijk te doen.”

Neem geldig identiteitsbewijs mee!
De patiënt die naar de zuil gaat, meldt zich aan met een geldig identiteitsbewijs. De zuil neemt automatisch de persoonsgegevens over van het paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. De pasfoto wordt overgenomen uit de chip van het nieuwe paspoort of identiteitskaart, in alle andere gevallen kan er een foto gemaakt worden met de webcam die is bevestigd op de zuil. Het registreren van een foto van elke patiënt is nodig zodat we altijd zeker weten wie de patiënt is.

Na het doorlopen van alle stappen, wordt er (indien gewenst) automatisch een nieuw ponsplaatje door de zuil gemaakt die de patiënt direct kan meenemen. Het is dus belangrijk om bij elk bezoek aan het ziekenhuis een geldig identiteitsbewijs mee te nemen.

De zuil neemt niet alleen de persoonsgegevens over, maar controleert ook de echtheid van het identiteitsbewijs, vraagt Burger Service Nummer (BSN)-gegevens op en verifieert deze online bij een landelijke databank. Bovendien controleert de zuil of de patiënt verzekerd is. De patiënt controleert zijn gegevens zelf en kan op de zuil gegevens wijzigen of aanvullen zoals adres of telefoonnummer. De zuil doet dus verschillende administratieve stappen in één keer.

Geen rijen aan de balie
Waarom voeren we dit digitaal registreren eigenlijk in? Projectleider Peter de Bruijn: “Als ziekenhuis willen we zeker weten welke patiënt we voor ons hebben. Bovendien vinden we het belangrijk dat de patiënt zo goed en zo snel mogelijk door het registratieproces heen gaat. Geen lange rijen aan de balie en minder irritatie. Maar wellicht nog belangrijker: door de registratie digitaal te doen en ook een foto in het patiënteninformatiesysteem te plaatsen, worden er veel minder fouten in de registratie gemaakt en is de kans op fraude en met name verwisseling van personen veel kleiner. Door deze nieuwe inschrijfwijze zal de kwaliteit van patiëntenregistratie sterk toenemen. Dit levert het ziekenhuis veel efficiency op. En, niet onbelangrijk: ons ziekenhuis wordt nog patiëntveiliger!”

Plaats een reactie