Zamante.com – social media voor voetballers

0
638

Profvoetballers, talentvolle amateurs, trainers, makelaars, scouts en clubs uit de Nederlandse voetballerij hebben voortaan hun eigen Facebook. Zamante, de netwerksite die in België zo succesvol van start ging, is nu ook in Nederland gelanceerd.

Zamante is de eerste sociale mediasite die zich puur en alleen richt op de voetbalwereld. Op www.zamante.com maken spelers hun eigen profiel aan, waarop al hun gegevens, prestaties, filmpjes en uitslagen van hun clubs staan. Niet alleen spelen ze zich zo letterlijk in de kijker bij trainers, scouts, makelaars of clubs – die gericht naar spelersinfo kunnen zoeken – , ze kunnen ook contact onderhouden met huidige of vroegere teamgenoten.

,,We hopen met Zamante een nieuw communicatiemiddel te worden in de voetballerij. Iedereen uit de voetbalwereld reageert zo enthousiast, dat je je afvraagt waarom dit niet eerder is bedacht,” zegt Dennis Meijer van Zamante.

In België ging Zamante eind 2010 online en telde na zes maanden bijna 10.000 actieve leden en bijna 30.000 profielen van spelers. Driekwart van de leden bestaat uit voetballers uit alle competities, zowel professioneel, semi-professioneel als de hogere amateurklasse. Coaches vormen 12 procent van de leden. Doordat Zamante ook in Duitsland en Rusland bezig is, groeit het langzaam uit tot een internationaal platform. ,,Als je ziet dat er vandaag de dag 265 miljoen voetballers zijn aangesloten bij officiële voetbalbonden en Facebook meer dan 500 miljoen leden telt, is er een groot potentieel,” stellen de oprichters Kurt Tuypens en Wim Walraevens.

De eerste geluiden uit de Nederlandse voetballerij zijn positief. ,,Als ik het zo hoor denk ik dat Zamante heel belangrijk kan zijn voor jonge en zeker voor talentvolle spelers”, stelt oud-international Johnny Rep. International Stijn Schaars: ,,Je kunt het eigenlijk vergelijken met Facebook, alleen dan op voetbalgebied. Je kunt je eigen profiel aanmaken en daarmee in contact komen met medevoetballers, ook van een lager niveau, zodat je een breed netwerk krijgt. Ook met vrienden uit de jeugdopleiding die je eigenlijk uit het oog bent verloren. Zamante is goed voor de voetballerij.”

AZ-trainer Gertjan Verbeek bekijkt social media als deze met argusogen, maar zou er zelf wel gebruik van maken. ,,Op het moment dat aangetoond is dat je daar zinnige informatie vandaan kunt krijgen, waarom niet? Daar waar het een toevoeging en een verbetering is, moet je het zeker toepassen,” aldus Verbeek.

Voetballers kunnen hun profiel aanvullen met bijvoorbeeld gegevens over hun huidige club, positie, voetbalcarrière, foto’s en video’s. Uitslagen worden automatisch bijgewerkt. Spelers kunnen met interessante mensen contact leggen of geïnteresseerde clubs lokken. Scouts, trainers en makelaars kunnen, desgewenst anoniem, de prestaties van interessante spelers op de voet volgen. Bovendien plaatsen zij gratis transferaanbiedingen en kunnen ze gericht naar spelersinfo zoeken.