Telefoneren, Whatsappen, Twitteren, SMS’en, e-mailen, papieren doornemen voor het werk en zelfs de laptop openklappen.
Filerijders zijn gewoontedieren.
Voor veel automobilisten is het een favoriete bezigheid tijdens het filerijden, zo blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van De Verkeersonderneming.
De Verkeersonderneming start woensdag 8 mei 2013 een campagne ‘Wees geen filedier, doe het op jouw manier‘ om mensen die wonen of werken in Rotterdam (haven, stad en regio) te bewegen om tijdens de spits uit de auto te blijven. De campagnestart vindt vanaf 10.00 uur plaats in diergaarde Blijdorp waar onder meer een aantal opgesloten Filedieren bevrijd zal worden.
Vooral automobilisten die meer dan twintig kilometer per dag moeten reizen voor hun werk lijken hun auto te beschouwen als een tweede kantoor. Ruim een kwart van hen SMS’t, Twittert en Whatappt er op los. Een kleine dertig procent benut de verloren tijd om te telefoneren, twaalf procent neemt papieren voor het werk door en bereidt vergaderingen voor en vijf procent start zelfs de laptop of tablet op.
“Levensgevaarlijk natuurlijk”, meent Aernout van der Bend, directeur van De Verkeersonderneming. “Eenmaal in de auto moet je je aandacht volledig bij het verkeer houden. Files mogen niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid. Stap dan wat later in de auto en handel thuis bijvoorbeeld eerst je e-mail af. Zo kun je efficiënter werken en voorkom je bovendien dat je in de file terecht komt.”
Campagnestart
Om automobilisten te bewegen flexibeler te reizen, start er op 8 mei een nieuwe campagne van De Verkeersonderneming. Deze campagne speelt in op het kuddegedrag van veel spitsrijders en heeft als thema: ‘Wees geen filedier, doe het op jouw manier’. In het kader van de campagne voerde Maurice de Hond een onderzoek uit onder automobilisten. Andere favoriete bezigheden van filerijders zijn:
1. Radio luisteren (72%)
2. Naar andere mensen kijken (34%)
3. Muziek luisteren (28%)
4. Telefoneren (25%)
5. Dagdromen (24%)
Naarmate mensen meer kilometers per dag moeten reizen voor hun werk, verandert het tijdverdrijf van filerijders. Voor de echte filedieren – wekelijks minstens 1 uur in de file en minimaal 20 kilometer woon- werkverkeer – verandert de auto in een mobiel kantoor. Nauwelijks van invloed op de tijdsbesteding heeft het aantal werkdagen.
Over het onderzoek
Het onderzoek ‘Filerijders: voer voor psychologen’ is uitgevoerd tussen 2 en 22 april 2013 door Maurice de Hond in opdracht van De Verkeersonderneming. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1400 Nederlanders, waarvan er 500 wonen of werken in Rotterdam. De peiling is representatief voor beide groepen. Voor meer informatie over de onderzoeksmethode: www.peil.nl.
Over de campagne
De campagne van De Verkeersonderneming is erop gericht de bewustwording van filerijders en hun werkgevers te vergroten en mensen te stimuleren op een andere manier of op een ander tijdstip van en naar het werk te reizen.
Ben jij een filedier? – goo.gl/EghJM
— Gezondheidskrant (@Gezondheidskrnt) 8 mei 2013