Weet wat u eet!

1
755

De laatste tijd is er in de media veel aandacht voor antibioticaresistente bacteriën als ESBL, MRSA en Klebsiella (zoals in het Maasstad ziekenhuis). Termen waar we tot voor kort nog nooit van hadden gehoord.

Het klinkt allemaal als een ver-van-mijn-bed-show, maar het is wel degelijk een huis-tuin-en-keuken-probleem. Wist u namelijk dat 94% van het kippenvlees besmet is met MRSA? Van de biologische kippen is dat 85%. Ook is steeds meer rund- en varkensvlees geïnfecteerd. Volgens het Voedingscentrum worden jaarlijks meer dan een half miljoen mensen ziek door het eten van “verkeerd” voedsel. Daar kunt u wat aan doen, want het begint al bij u thuis in de keuken.

Wat kunt u doen?
We hebben allemaal wel gehoord van tips als: gebruik een apart snijplankje voor kip en laat rauw en bereid voedsel elkaar niet “aanraken”. Ook weten we dat voedsel goed gewassen en verhit moet worden. En dat we vooraf en tijdens het koken onze handen moeten wassen. Het blijkt echter dat deze tips nog veel te weinig in acht worden genomen. Nu wordt het tijd om ze ook echt op te volgen, want goede voedselbereiding is het halve werk!

Reageren op deze column? Dat kan via communicatie@ggd.nl. U kunt mij ook volgen op Twitter via http://twitter.com/laurentdevries.

Laurent de Vries
Laurent de Vries is directeur van GGD Nederland, de koepelorganisatie van de Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdiensten in Nederland.

1 REACTIE

  1. Beste,

    mooi artikel! Graag had ik nog even het volgende vermeld.

    Van niet eten word je niet dik en zonder eten kan het lichaam geen vet maken. Uit ons eten kan er vet gevormd worden, dit staat dicht bij het gehalte van koolhydraten en eiwitten in onze voeding. Koolhydraten en eiwitten leveren energie aan ons lichaam. Deze energie uit zich in bv. lichaamsbeweging, het op peil houden van onze lichaamstemperatuur, … Het gehalte van de energie wordt uitgedrukt in calorieën of joules. Mineralen, water, vitamines zijn ook een belangrijk onderdeel als het over een goede voeding, ze leveren geen energie dus komen ze echter niet ter sprake bij vetvorming.

    Een toegenomen lichaamsgewicht is het gevolg van een balans die uit evenwicht is. De natuurwetten hebben ons aangeleerd dat dat de niet verbruikte energie zal worden opgestapeld in vetweefsels (vet, koolhydraten, eiwit, alcohol). Het wordt opgeslagen om te gebruiken in betere tijden. We eten vaak meer dan nodig en de slechte tijden komen niet, vandaar de vet stapeling waardoor het overgewicht ontstaat.

    Een voorbeeld.

    Een lerares van 60kg en 170cm (geen sport), zou per dag niet meer dan 2.000 kcal of 8.400 kJ uit haar voeding mogen krijgen. krijgt zij echter 2.250 kcal (9.420 kJ) per dag, dit wil zeggen 250 kcal of 9.420kJ meer. dan zijn dat in vier weken 7.000 kcal of 29.000 kJ. deze 7.000 kcal komen ongeveer met 1kg lichaamsvet!!!!

    met vriendelijke groet
    Crash dieet