Week van de Makreel van start

0
647

De campagne ‘Van vis krijg je nooit genoeg’ staat deze week in het teken van makreel. Makreel is een gezonde vissoort, die wint aan populariteit. Dit jaar is de afzet van makreel met maar liefst 30 procent gestegen.

Uit een door het Nederlands Visbureau online uitgevoerd onderzoek blijkt dat Nederlanders niet veel met makreel variëren. De consument heeft een voorkeur voor gerookte makreel en maar liefst 64% van alle makreel wordt op een broodje of een toastje gegeten. In Nederland wordt makreel voornamelijk warm gerookt verkocht, oftewel gestoomd. Het zijn de opvallende goudgekleurde vissen die met kop en staart worden verkocht. De makreelfilets, die al dan niet met kruiden of peper worden verkocht, zijn koud gerookt.

Haute Cuisine met makreel
Sterrenchef Niven Kunz heeft speciaal voor de ‘Week van de Makreel’ een smaakvol makreelrecept ontwikkeld. Kunz combineert makreel met frisse komkommer, zure room, haringkuit en een crème van zwarte olijven. Hiermee creëert het culinaire talent een ware smaaksensatie van topniveau.

Makreel is gezond
Zoals Niven Kunz met zijn recept laat zien biedt makreel meer variatie: niet alleen gerookte makreel is lekker, ook stomen, bakken, grillen en wokken geven de vissoort een rijke smaak. Bovendien heeft makreel een aantal heel goede eigenschappen: het bevat het hoogste gehalte aan omega3 en heeft daardoor een gunstige werking op hart- en bloedvaten.

Meer aandacht voor makreel
Naast de culinaire creatie van chefkok Kunz heeft ook het Nederlands Visbureau een aantal verrassende makreelideeën ontwikkeld. De recepten zijn geplaatst op handige kaartjes die te vinden zijn in de supermarkt en bij de visspecialist. Deze actie op de winkelvloer wordt ondersteund met ondermeer radiospotjes en een actie op radiozender 100% NL.

Zie voor meer informatie en variatie met makreel www.visrecepten.nl.