“Kies een wereldbaan in water!”. Dit liet staatssecretaris Atsma ( Infrastructuur en Milieu) donderdag 22 maart 2012 weten bij het officiële startsein voor www.waterwonderen.nl.
Water in een veranderende wereld
Met deze vernieuwde site treedt de watersector online in contact met jongeren. “Te weinig jongeren kiezen voor een opleiding/carrière in de watersector. Terwijl we de jeugd hard nodig hebben om ook in de toekomst in binnen en buitenland een wereldspeler te blijven in deze sector”, aldus Atsma.
De staatssecretaris lanceerde de website op Wereldwaterdag tijdens een ontmoeting met het Jeugdwaterschapsbestuur, de jongerendenktank van de waterschappen. Het Jeugdwaterschap bestaat uit 20 scholieren van 13-17 jaar die elk hun eigen waterschap vertegenwoordigen. Deze jongeren zijn al enthousiast over de watersector, via waterwonderen en het gebruik van social media kunnen waterprofessionals zelf hun passie voor het werk ook aan andere jongeren laten zien. Dit gebeurt al regelmatig tijdens de les op school, waarbij een waterprofessional een gastles geeft, helpt bij profielwerkstukken of begeleiding biedt bij studiekeuze. Nu kunnen de waterprofessionals hun rol als ambassadeur ook online uitbreiden. Zijzelf kunnen immers het beste over hun boeiende vak vertellen, jongeren op weg helpen of ze begeleiden. Elke ambassadeur krijgt een eigen online pagina, waarop zij hun enthousiaste verhalen, mooie foto’s en filmpjes met jongeren kunnen delen.
Ben jij een Delta?
Witteveen+Bos investeerde in de eerste fase van Waterwonderen en leverde een waterprofessional als ambassadeur. “Tijdens contact met jongeren, bijvoorbeeld bij een gastles op scholen, krijgen we veel vragen. Online kunnen we veel meer laten zien, dus Waterwonderen.nl biedt een goede ontmoetingsplaats om voorbeelden te laten zien hoe leuk het is om in de watersector te werken, welke banen er zijn en welke opleidingen je kunt volgen. Dit doen we samen met veel andere organisaties uit de watersector, want dan kunnen we de volle breedte van ons mooie vak laten zien. We hebben als watersector een gezamenlijk belang en daarbij dient elke waterprofessional ambassadeur te zijn om meer jongeren voor de watersector te interesseren. De website waterwonderen is daarbij een prima hulpmiddel”, aldus Wilbert Menkveld van Witteveen+Bos.
Waterwonderen is onderdeel van het programma Human Capital Water & Delta, waarin de watersector de handen ineen heeft geslagen om antwoord te geven op arbeidsmarktproblematiek. De komende jaren verlaat een groot deel van de huidige waterprofessionals de watersector als gevolg van vergrijzing. Door onbekendheid met de sector kiezen te weinig jongeren voor een carrière in water. De 180.000 huidige werknemers in de topsector water rest de schone taak om maar liefst 40.000 jongeren enthousiast te maken voor een job in de watersector. Door jongeren en de watersector met elkaar in contact te brengen, wordt de watersector toekomstbestendig gemaakt.