Wat is lactose intolerantie?

Lactose-intolerantie is een aandoening waarbij een persoon moeite heeft met het verteren van lactose, een suiker die voorkomt in melk en melkproducten. Lactose-intolerantie wordt veroorzaakt door een tekort aan lactase, een enzym dat in de dunne darm wordt geproduceerd. Lactase breekt lactose af in eenvoudigere suikers genaamd glucose en galactose, die in de bloedbaan kunnen worden opgenomen.

Als er onvoldoende lactase is om de lactose af te breken, blijft het in de darm, waar het wordt gefermenteerd door bacteriën. Dit kan een aantal symptomen veroorzaken, waaronder buikpijn, opgezette buik, gas en diarree. Deze symptomen treden meestal op binnen enkele uren na het consumeren van melkproducten.

Milde vorm van lactose-intolerantie

Sommige mensen hebben een milde vorm van lactose intolerantie en kunnen kleine hoeveelheden lactose verdragen, terwijl anderen een ernstigere vorm hebben en alle melkproducten moeten vermijden. Er is geen genezing voor lactose-intolerantie, maar het kan worden behandeld door de inname van lactose te beperken of door lactase-supplementen te nemen.

Geen allergie

Het is belangrijk om op te merken dat lactose-intolerantie geen allergie is en anders is dan een allergie voor melkeiwit (CMPA), dat een allergische reactie is op één of meer eiwitten die voorkomen in koemelk, deze type allergie kan ernstige symptomen veroorzaken en wordt anders behandeld.

Als je lactose-intolerant bent, is het belangrijk om je inname van voedingsmiddelen en dranken die lactose bevatten te beperken. Dit omvat melk en veel melkproducten, zoals kaas, ijs, boter en yoghurt. Sommige verwerkte voedingsmiddelen en gebakjes bevatten ook lactose, dus het is belangrijk om de ingrediëntenlijst te controleren. Deze kun je terugvinden op de etiketten van de betreffende producten en bij twijfel kun je het navragen bij de verkoopmedewerker.

Voorkom ongewenste toiletbezoeken

Hieronder vind je een lijst met enkele veel voorkomende producten die lactose bevatten die je wellicht moet vermijden of beperken:

  • Melk (koemelk, geitenmelk en schapenmelk)
  • Kaas (cheddar, mozzarella, roomkaas, etc.)
  • IJs
  • Boter
  • Yoghurt
  • Crème-gebaseerde soepen en sauzen
  • Creamers en poedersuiker
  • Gebak (brood, cakes, koekjes, etc.) die boter of melk bevatten
  • Sommige ontbijtgranen en granola-repen
  • Sommige verwerkte vleeswaren (zoals worstjes, hotdogs en deli-vleeswaren)
  • Sommige niet-dairy creamers en instant soepen

Lactosevrij

Maar er zijn ook andere opties beschikbaar op de markt zoals lactosevrije melk en andere melkproducten, en plantaardige alternatieven die je kunt helpen een evenwichtige dieet te behouden zelfs met lactose intolerantie. Zoals amandelmelk, sojamelk, rijstmelk, en havermelk die op dezelfde manier als koemelk kunnen worden gebruikt. Harde kazen zoals cheddar en parmezaan hebben een lagere lactosegehalte en zijn gemakkelijker verteerbaar voor sommige mensen.

Het is altijd een goed idee om te spreken met een arts of diëtist om een aangepast plan te maken dat aansluit bij je dieetbehoeften en doelen.

Plaats een reactie