Vitamines en mineralen, iedereen heeft ze nodig om gezond en fit te blijven. Voor een groot deel kun je vitamines en mineralen uit  gezonde voeding en fruit halen of als extra toevoeging door het innemen van vitamine supplementen. Eén van de belangrijkste vitamines is het vitamine B-complex. Vitamine B-complex is een variatie van verschillende essentiële B-vitamines bij elkaar. Een van de vitamines  uit het vitamine B-complex is vitamine B8, oftewel biotine. Wat is biotine precies en wat is de werking hiervan? Hoe zorg je ervoor dat je er voldoende van binnenkrijgt en wat voor klachten kunnen er ontstaan bij een gebrek aan biotine?

Wat zijn de functies?

Biotine is belangrijk voor een goed werkende spijsvertering, biotine is namelijk noodzakelijk voor het energie uit eten vrij te maken. Daarnaast vormt ze een rol bij de productie van vetzuren en stoffen die voor cellen in jouw lichaam van groot belang zijn. Ook zorgt het voor het behoud van een gezonde, soepele en elastische huid en voor gezond haar. Er wordt zelfs beweerd dat door het innemen van meer biotine de kans is dat je haar sneller groeit en langer veerkrachtig blijft. Enkel het is nooit wetenschappelijk bewezen of je haar dadelijk sneller gaat groeien bij een hogere inname van biotine. Daarnaast is vitamine B8 ook cruciaal voor een goede werking van het zenuwstelsel. Deze stof is dan ook essentieel om voldoende binnen te krijgen.  

Waar zit biotine in?

Zoals eerder gezegd kun je een voedingssuplement nemen zoals het vitamine B-complex welke ook biotine bevat. Maar het kan nog makkelijker. Biotine zit namelijk in veel verschillende voedingsmiddelen. Door een gezond en gevarieerd eetpatroon krijg je deze stof dagelijks binnen. Biotine zit bijvoorbeeld in lever, melk, eieren en noten of pinda’s. Een minimale of maximale dosis van deze vitamine omdat een te grote hoeveelheid klachten geeft en een te lage dosis ook klachten geeft is er bij biotine niet.

Een tekort of overschot

Bij deze vitamine is – in tegenstelling tot veel andere vitamines – een teveel niet erg. Een teveel aan vitamine B8 heeft namelijk geen schadelijke gevolgen, je lichaam verwerkt het overschot zelf doordat je het weer uit plast. Een tekort kan echter wel vervelende gevolgen hebben. Zo kan een tekort zorgen voor huidproblemen, haar wat futloos en broos wordt of bloedarmoede. Daarnaast kun je jezelf futloos en moe voelen en krijg je sneller last van spierpijn. Ook is er een aantoonbaar verband dat een gebrek aan biotine depressies kan veroorzaken. Het is dus van belang dat je voldoende vitamine B8 binnenkrijgt. Omdat biotine in veel voedingsmiddelen zit die je vrijwel dagelijks eet komt een tekort niet vaak voor. Toch kan een tekort ontstaan door ongezonde voeding, een ongezonde levensstijl of als je veel rauwe eieren. Rauwe eieren bevatten namelijk de stof avidine, wat er voor zorgt dat biotine niet goed door het lichaam kan worden opgenomen. Maar zolang je eieren kookt of bakt is geen vuiltje aan de lucht.

Eet gevarieerd

De beste tip voor op een natuurlijke wijze biotine binnen te krijgen is door gezond te eten. Voedsel dat rijk is aan vitamine B8 is bijvoorbeeld granen,vis, bananen of bloemkool. Zolang je gevarieerd eet krijg je biotine vanzelf binnen. Op die manier krijgt niet alleen je lichaam de juiste vitamines en mineralen binnen maar zie jij er ook nog eens stralend uit.