Wat doet een schoon Nederland met de Nederlander?

0
867

In een schone straat voelen mensen zich veilig. Op een schoon strand komen meer mensen en in een schoon winkelcentrum neemt de veiligheid met 19% toe. Dit zijn een aantal van de effecten van schoon zoals gebleken uit diverse wetenschappelijke onderzoeken en theorieën(*).

Een schoner Nederland heeft veel voordelen. Bovendien blijkt, hoe schoner een plek is, hoe langer deze ook schoon blijft. Stichting NederlandSchoon zet zich al twintig jaar in om hinder van zwerfafval in Nederland te voorkomen en te bestrijden.

Ter ondersteuning van de nieuwe campagne is de stichting op zoek naar het effect van schoon op de inwoners van Nederland. Daarom worden alle Nederlanders uitgenodigd mee te doen aan het onderzoek – ‘De effecten van een schoon Nederland’ – via www.nederlandschoon.nl/onderzoek.

Schoon blijft schoon
Een schone omgeving blijft langer schoon. Maar in een schone omgeving gedragen mensen zich ook anders. Ze zijn doorgaans beleefder en vriendelijker. Een schone omgeving is dus leefbaarder en prettiger om in te wonen. Verschillende wetenschappelijke theorieën en onderzoeken tonen aan dat schoon ons niet alleen een prettiger leefomgeving oplevert, maar dat er ook minder vernielzucht is en daardoor minder onderhoudskosten zijn. Mensen voelen zich prettiger in een schone omgeving en het heeft onder andere een positief effect op de waarde van onroerend goed.

Het effect van schoon voor Nederland
Nederland is een schoon land. Het ontvangt van zijn inwoners zelfs een beoordeling van een 7,6 voor een schone leefomgeving. Daar is Stichting NederlandSchoon al erg trots op. Dat ‘schoon’ diverse positieve effecten oplevert, blijkt onder meer uit onderzoek. Maar welke positieve effecten ondervinden Nederlanders zelf? Hoe voelt Nederland zich in een schone straat? En wat heeft het voor gevolgen op het gedrag? Laat men eerder de kinderen op straat spelen? Waar parkeert men liever, een schone of een vuile parkeerplaats? En waarom is dat eigenlijk zo? Dit soort vragen hoopt de stichting beantwoord te zien via www.nederlandschoon.nl/onderzoek.

De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt ter ondersteuning van de campagne die in maart van start gaat. Deelname aan dit onderzoek kan tot en met 24 februari 2012.

(*) Wetenschappelijke theorieën van o.a. Robert B. Cialdini en Yvonne de Kort, die de basis vormen van de onderzoeksmethodes van Dr. Bert Pol, oprichter van Tabula Rasa en emeritus professor publieke communicatie en Dr. Kees Keizer, assistent professor Sociale Psychologie, Rijksuniversiteit Groningen.