Na het succes van de zwerfpeukenaanpak in Zandvoort, breiden Japan Tobacco International (JTI) en NederlandSchoon hun aandachtsgebied dit jaar uit naar de Zeeuwse stranden. In samenwerking met Stichting Strandexploitatie Walcheren en de gemeenten Veere en Vlissingen start op 2 mei 2012 de campagne ‘Zwerfpeuken Walcheren’, gericht tegen peuken in de duinen en op de stranden.
Door een slimme combinatie van voorzieningen en communicatie, worden mensen op en rond de stranden verleid om hun peuken verantwoord weg te gooien. Bij de officiële aftrap in Strandpaviljoen Panta Rhei in Vlissingen, zijn de burgemeester van Vlissingen, de heer drs. R.H. Roep en de wethouder van Veere, de heer J. Melse, aanwezig om de grote aantrekkingskracht van schone stranden op daggasten en toeristen te benadrukken. De zwerfpeukenaanpak staat ook bij hen hoog op de agenda.
Jaarlijks belanden er zo’n 10 miljard peuken op straat, deze zijn giftig voor mens en dier. Tabaksfabrikant JTI ziet voor zichzelf een actieve rol weggelegd om deze peukenproblematiek aan te pakken. Director Corporate Affairs Arnoud Ongerboer de Visser:“Door onder meer het rookverbod en het zomerseizoen zien wij steeds meer peuken op straat. Wij vinden dat dit milieuprobleem om een collectief verantwoordelijkheidsbesef en aanpak vraagt. JTI draagt haar steentje bij door concrete oplossingen aan te dragen en samen met gemeenten, NederlandSchoon en andere (maatschappelijke) organisaties campagnes te starten.”
Henk Klein Teeselink, projectleider bij NederlandSchoon, onderschrijft de problematiek en voegt daar nog aan toe dat Zeeland al jaren in de top 3 van de Schoonste Stranden staat. “De provincie en gemeenten zijn zeer actief op het gebied van het schoonmaken en schoonhouden van de stranden. Deze pilot past dan ook goed bij hun vooruitstrevende en actieve houding. Het is natuurlijk nog afwachten of ze hierdoor een nog hogere score halen bij de verkiezing Schoonste Strand van Nederland 2012 deze zomer”.
Voor het komende strandseizoen staan diverse activiteiten gepland in Walcheren. Er worden niet minder dan 22.500 persoonlijke zakasbakjes (zgn. Barkadera’s) ter beschikking gesteld aan horeca, tankstations, campings en strandpaviljoens. Daarnaast zijn er 200 speciale tegelasbakken (zgn. DropPits) langs de boulevard, bij strandopgangen en strandpaviljoens geplaatst. Verder wordt de boodschap door de inzet van diverse outdoor media zoals moving billboards en abri’s uitgedragen.
De samenwerkende partijen lanceren ook een speciale website www.do-U-care.info. Hier staan informatie en tips om peuken in buitenruimten tegen te gaan. Gedurende het seizoen zullen promoteams regelmatig op de Walcherse stranden aanwezig zijn om de handige zakasbakjes uit te delen. Zo ook tijdens het evenement Rescue Vlissingen in augustus. Alles bij elkaar een compleet programma om de peukenproblematiek tegen te gaan!