Wachten bij de apotheek top 1-ergernis van patiënten

0
625

Wachten is vreselijk. Dat is overduidelijk de uitkomst van onderzoek onder klanten van apotheken. Bijna 70 procent (68,8 om precies te zijn) van de mensen die dagelijks medicijnen nodig hebben, ervaart dit wachten als hinderlijk of zelfs irritant. Van deze patiënten, die dus op gezette tijden de apotheek bezoeken, moet bijna iedereen (90,1 procent) regelmatig tot bijna altijd wachten. En dat is dan ook wat 97,6 procent verwacht: wachten, wachten, wachten.

Onderzoek wijst uit: bijna 70 procent vindt wachten hinderlijk tot irritant

Het onderzoek naar wachtrijen bij apotheken is uitgevoerd door onderzoeksbureau DirectResearch in opdracht van De Thuisapotheek. De respondenten werden willekeurig gekozen uit een panel van meer dan 27.000 mensen en zijn representatief voor Nederlandse consumenten in de leeftijd van 20 tot en met 49 jaar. Het onderzoek werd uitgevoerd op 23 juni en de resultaten zijn zojuist bekend gemaakt.

Meer gemak
Meer gemak voor chronische patiënten, dat was de drijfveer voor apotheker Gerard Berwald om vier jaar geleden De Thuisapotheek te beginnen. Deze apotheek regelt herhaalrecepten bij de arts en bezorgt medicijnen bij mensen thuis of op het werk. Dit concept slaat aan. Dat blijkt wel uit het feit dat er nu meer dan 20.000 klanten zijn. Inmiddels werken er drie apothekers en bijna dertig apothekersassistenten.

Twee scenario’s
De eerste commercial van De Thuisapotheek speelt in op de top 1-ergernis van klanten. Vanaf woensdagavond 30 juni krijgen kijkers naar SBS en de STER twee scenario’s voorgeschoteld: een gehaaste vrouw die op tijd haar kinderen van school wil halen botst op een lange rij in de apotheek. Daarna zie je diezelfde vrouw die rustig een pakketje aanneemt aan de deur thuis. De commercial besluit met de pay-off De Thuisapotheek. Daar zit niemand op te wachten.

Goed zat
Volgens Gerard Berwald bevestigt het onderzoek dat het achterhaald is om te wachten tot je aan de beurt bent in deze tijd van internet en sociale media. Hij verwacht veel van de commercial, gemaakt door reclamebureau Van Wanten Etcetera. “We hebben ‘m uitgebreid getest bij mensen die nog geen klant van ons zijn. 70 procent werd meteen lid. Zo duidelijk herkenden ze hun eigen klacht in de beelden. Mensen zijn het wachten goed zat, zoals uit het onderzoek blijkt.”