‘Vrouwen twijfelen over waarheid cosmetica verpakking’

0
844

Het is slecht gesteld met het vertrouwen van de vrouw met betrekking tot de boodschap van cosmetica merken op de verpakking. 21,2 Procent van de vrouwen gelooft absoluut niet wat er op de verpakking van een huidverzorgingsproduct staat. 60 Procent denkt dat de helft wat er op de verpakking staat over de gebruikte ingrediënten twijfelachtig is. Slechts 3,9 procent gelooft alles wat er op de cosmetica verpakking staat.

Uit de vragenlijst die onder 367 vrouwen online is uitgezet blijkt dat veel vrouwen meer willen lezen over welke ingrediënten er worden gebruikt in huidverzorgingsproducten. Ook willen ze meer informatie over welke kunstmatige toevoegingen er in de producten zitten. Het onderzoek blijkt na afloop nog veel vragen op te roepen. Zo willen vrouwen bijvoorbeeld weten hoe cosmetica wordt geproduceerd en of de huidverzorgingsproducten echt wel natuurlijk zijn. Zij willen meer informatie over de ingrediënten die gebruikt worden nu natuurlijk of synthetisch zijn, het liefst in begrijpbare taal.

Van nature nieuwsgierig
Voor Bianca Krijgsman de Heij van de Natuurlijke Cosmetica Winkel komen de reacties bekend voor. “Ik krijg vaak de vraag welke ingrediënten bij cosmetica producten zijn gebruikt en waar die ingrediënten dan vandaan komen. De vrouw is van nature nieuwsgierig. Zo willen we graag weten waarmee bijvoorbeeld de kleur van de make-up wordt verkregen”, aldus Bianca. “Ik merk ook dat er veel vraag is naar tips voor het aanbrengen van make up. Natuurlijk zijn daar al veel bladen voor. Vanuit de Natuurlijke Cosmetica Winkel ben ik vooral met dit onderzoek benieuwd hoe bijvoorbeeld de damesbladen als raadgever worden geraadpleegd.”

Dankbaar voor vele feedback
Marktonderzoeker Kees Hoogervorst is blij met de eerste uitkomsten van de uitgezette vragenlijst. “Veel antwoorden zetten aan tot nadenken. Zo vind ik het opvallend dat de bekende merken helemaal niet zo bekend zijn als je eerst zou denken. Daar zou ik zelf wel wat meer onderzoek naar willen doen”, aldus Kees. “Overigens moet ik wel zeggen dat een cosmetica onderzoek niet helemaal mijn ding is. Ik ben wel blij met heel veel feedback, bijvoorbeeld dat bij sommige vragen geen afbeelding was te zien. Zo werd de vraag gesteld wat vrouwen vinden van de Marc Jacobs parfum-campagne door fabrikant Coty, die in Engeland werd verboden. Er werd aan het eind van de vragenlijst terecht de opmerking geplaatst dat het wel handig is om die advertentie dan ook te zien voordat er echt een mening gegeven kan worden.”

Nieuwe vragenlijst
In opdracht van de Natuurlijke Cosmetica Winkel heeft Whyfey al weer een online vragenlijst klaar. Vrouwen kunnen zich voor de Whyfey Fashion Panel aanmelden op fashion@whyfey.com. Hoe meer vrouwen eraan mee doen, hoe betrouwbaarder de uitkomsten natuurlijk zijn. Deelname aan het onderzoek levert bovendien vaak ook een leuke kortingscode op. Zie ook, www.whyfey.net/onderzoek