Vertraging bij treinoverstap kan nog minder

0
849

Hoe kan de vertraging bij de overstap naar een andere trein worden geminimaliseerd? Over die vraag boog econometrist Twan Dollevoet zich in zijn proefschrift ‘Delay Management and Dispatching in Railways’.

Trein Eindhoven-GeldropFotograaf: Leo Koolhoven

In een simulatie met data van de NS toont hij aan dat reizigersvertraging kan worden verminderd ten opzichte van eerdere modellen van het zogenaamde ‘Delay Management’. Dollevoet promoveert donderdag 10 januari 2013 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Delay Management houdt zich bezig met vertragingen in het reizigersvervoer. Als een trein met vertraging aankomt, kunnen passagiers daardoor de aansluitende trein missen. Zij willen dan liever dat deze aansluiting wacht, maar daardoor lopen veel andere passagiers vertraging op. Met behulp van Delay Management wordt voor elke aansluiting bepaald of deze gehandhaafd moet blijven, of dat de aansluiting kan vervallen en de aansluitende trein op tijd kan vertrekken. Het onderzoek van Dollevoet is van belang omdat de betrouwbaarheid van de overstappen, of aansluitingen, tussen treinen een belangrijk aspect is van klanttevredenheid, die in de spoorsector steeds meer aandacht krijgt.

Perrontoewijzing
Dollevoet ontwikkelde in zijn proefschrift nieuwe modellen voor Delay Management, om de totale vertraging voor reizigers te minimaliseren. Stations zijn de knelpunten in de infrastructuur waar een vertraagde trein gemakkelijk andere treinen kan beïnvloeden. Dollevoet ontwierp onder andere een model dat de perrontoewijzing binnen een station kan aanpassen.

Daarnaast koppelde hij het Delay Management-model aan een systeem dat de volgorde van treinen in het station bepaalt. Zo kunnen de gevolgen van vertragingen voor reizigers nog preciezer worden nagegaan.

Dollevoet evalueerde zijn modellen met data van de Nederlandse Spoorwegen. In deze simulatie toont hij aan dat daardoor de reizigersvertraging kan worden verminderd ten opzichte van eerdere modellen. De ingewikkelde wiskundige modellen en algoritmen van Delay Management kunnen in de toekomst worden gebruikt bij het beter bijsturen van de dienstregeling.

Het onderzoek van Twan Dollevoet is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus University en de Erasmus School of Economics. Aan ERIM zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers. www.erim.eur.nl

Over de promovendus
Twan Dollevoet (1983) studeerde af in Wiskunde en Natuurkunde aan de Universiteit Utrecht en in Econometrie en Management Science aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2008 begon hij zijn promotieonderzoek aan de Erasmus School of Economics. Tegelijkertijd was Dollevoet werkzaam als onderzoeker bij de afdeling Proceskwaliteit & Innovatie van de Nederlandse Spoorwegen. Het onderzoek uit zijn proefschrift is gepresenteerd op diverse conferenties. Sinds januari 2013 is Dollevoet universitair docent bij het Econometrisch Instituut in de Erasmus School of Economics. Hij blijft aan de ‘real-time scheduling’ van de spoorwegen werken binnen het Europese project ON-TIME.