Verkoopstijging Zomerfruit door promotie

0
548

De Zomerfruitpromotie van afgelopen zomer dit jaar is zeer succesvol geweest en heeft geleid tot een stijging van de verkoop van zomerfruit in supermarkten en groentespeciaalzaken.

De gemiddelde verkopen van zomerfruit, bij de winkels waar de promotie plaats heeft gevonden, stonden vier weken voor de promotie op 68 bakjes per dag en 4 weken na de promotie op ruim 72 stuks per dag. Tijdens de promotiedagen zijn gemiddeld 271 bakjes per dag verkocht. Aardbeien worden met 65% het meest gekocht, gevolgd door frambozen (13%), bramen (8%) en rode- en blauwe bessen (beide 7%). Consumenten letten bij de aankoop vooral op kwaliteit, 44% let op beschadigingen of bedorven vruchten en 40% of het product vers is. Prijs speelt duidelijk een minder belangrijke rol bij de aankoop.

Zoete smaak speelt belangrijkste rol
Zomerfruit wordt voornamelijk gekocht om puur te eten, als dessert of op brood en beschuit. Zomerfruit is heel lekker maar ook gezond. Uit evaluatieonderzoek van het Productschap Tuinbouw komt echter naar voren dat 73% van de respondenten aangeeft dat deze kennis (waarschijnlijk) geen effect heeft op het aankoopgedrag. Zomerfruit wordt voornamelijk gekocht vanwege de lekkere smaak. 74% geeft aan dat het fruit wordt gekozen vanwege de lekkere (zoete) smaak.

Positieve beoordeling
De Zomerfruitstand in de supermarkten werd goed gewaardeerd door de consumenten met een rapportcijfer 7,3. Vooral het proeven van zomerfruit en het verstrekken van informatie door de demonstratrice wordt als aantrekkelijk beoordeeld.

Campagne ‘Zomerfruit. De lekkerste verleiding’
Van 11 juni t/m 31 juli stond elke vrijdag en zaterdag Zomerfruit centraal bij 75 diverse supermarkten en bij 5 groentespeciaalzaken. Bij de speciaal ingerichte Zomerfruitstand kregen consumenten de mogelijkheid diverse producten te proeven en ontvingen ze een flyer met informatie en een recept over Zomerfruit. In een aantal supermarkten was ook een teler aanwezig om specifieke vragen over Zomerfruit te beantwoorden.

De Zomerfruit Campagne van GroentenFruit Bureau is gestart in 2009. De campagne is gedurfd, sexy en speelt in op de beleving van de consument bij Zomerfruit: genieten, gezondheid, gemak en verwennen. Doel van de campagne is om de consument te informeren over Zomerfruit en het aantal aankopen te laten toenemen.

‘Zomerfruit. De lekkerste verleiding’ is een initiatief van Frugi Venta, Fruit World Breda, The Greenery International BV, Veiling Zaltbommel, Zon HOLDING, Fruitmasters Holland, De Nederlandse Fruittelersorganisatie en LTO vollegrondsgroente.net. Uitvoering is in handen van GroentenFruit Bureau.

2×2

Door vaker te kiezen voor gezond Zomerfruit, bijvoorbeeld als tussendoortje, kom je makkelijk aan je 2×2 (2 ons groenten en 2 keer fruit). Zomerfruit zit boordevol gezonde voedingsstoffen. Op www.2×2.nl/zomerfruit vind je informatie over Zomerfruit. Bijzondere recepten laten zien hoe eenvoudig het is om aan 2 keer fruit per dag te komen. Ook kun je hier terecht voor informatie over de campagne.

GroentenFruit Bureau

GroentenFruit Bureau is het marketingcommunicatiebureau voor en namens de Nederlandse groente- en fruitsector. Met gerichte campagnes in binnen- en buitenland wordt het imago van groenten en fruit versterkt en de consumptie ervan bevorderd. GroentenFruit Bureau wil een concrete bijdrage leveren aan de volksgezondheid door het stimuleren van de consumptie van de dagelijkse aanbeveling 2×2 (‘2 ons groenten en 2 keer fruit).