Nederlanders zijn honkvast als het gaat om hun zorgverzekeraar of hun zorgpolis. Uit een onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF onder haar ledenpanel blijkt dat ruim 83 procent de afgelopen twee jaar niet is veranderd van zorgverzekeraar of zorgpolis. Ter vergelijking: ruim 41 procent van de ondervraagden heeft in de afgelopen twee jaar wel een nieuw telefoonabonnement afgesloten.
Mensen die wel een nieuwe zorgpolis zoeken, besteden daar gemiddeld 1 tot 4 uur tijd aan. Een nieuw telefoonabonnement is sneller gekozen: dat vergt bij de meeste mensen nog geen uur tijd.
Trouw aan de zorgverzekeraar gaat ver
De trouw aan de zorgverzekeraar gaat ver. De Patiëntenfederatie vroeg ruim 10.000 mensen hoe lang ze al bij hun zorgverzekeraar zitten. Net geen 70 procent zit al langer dan 4 jaar bij dezelfde zorgverzekeraar. De trouw bij de telefoondienst is minder groot. 38 procent zit al langer dan vier jaar bij hetzelfde bedrijf. Bijna een kwart (23 procent) zit korter dan 1 jaar bij zijn telefoondienst.
Wie een nieuw telefoonabonnement zoekt kijkt vooral naar de prijs van het abonnement. Voor 45 procent van de mensen was dat doorslaggevend toen ze een nieuw contract sloten. Een goede aanbieding (van een toestel) en een goede dekking spelen ook een rol.
Bij de zorgverzekering kiezen mensen vooral op basis van de dekking die de polis biedt en het vertrouwen in de zorgverzekeraar. Goede service speelt ook een rol. En vier op elke tien ondervraagden geeft aan tevreden te zijn met de zorgverzekeraar en om die reden niet te veranderen.
Verkeerde keuze kan duur uitpakken
Soms maken mensen een verkeerde keuze. Bij het kiezen van een telefoonabonnement gebeurt dat vaker dan bij een zorgverzekering. Maar als mensen verkeerd hebben gekozen zijn de gevolgen bij een zorgverzekering groter dan bij een telefoon. Een derde deel van alle mensen met een verkeerde zorgpolis gaf aan dat hen dat 100 tot 500 euro had gekost. Een op de zes was zelfs tot 1000 euro kwijt als gevolg van een verkeerde polis. Bij de telefoon was bijna de helft van de mensen tot 100 euro kwijt als gevolg van een verkeerde keuze.
Word Wakker
Patiëntenfederatie NPCF raadt mensen aan heel goed te kijken wat voor zorgverzekering ze binnenkort weer gaan afsluiten. Komende maand krijgt elke verzekerde weer een aanbod van de zorgverzekeraar.
Directeur Wilna Wind van de NPCF: “Je ziet hoeveel geld het je kan kosten als je verkeerd kiest. Daarom zijn wij een zorgverzekeringscampagne begonnen onder het motto Word Wakker. Het is heel belangrijk dat mensen goed kijken wat voor verzekering ze afsluiten, want het gaat echt om veel geld.”
Meer informatie
– http://zorgverzekering.npcf.nl
Probleem is de aanvullende verzekering. Een slecht gebit is alleen al een reden dat je zorgverzekeraars je te weigeren. Hierdoor kom je ook de basis verzekering niet in. Je kunt daarom niet veranderen al zou je willen. Oplossing. Een verzekeraar moet akkoord gaan met verschillende polissen. Dus ben je bij zilveren kruis dan mag je basis pakket bij een ander en je aanvullende kan bij zilveren kruis zijn. Hij mag niet weigeren. Steeds meer wordt hèt risico bij de patiënt gelegd ipv bij de verzekering.