Verbetering kwaliteit Nederlandse leraar noodzakelijk

0
538

De Nederlandse leraar weet onvoldoende hoe hij kennis kan overdragen aan leerlingen en hoe hij grip op de klas moeten houden. De CED-Groep brengt daarom de Amerikaanse bestseller Teach Like a Champion naar Nederland. Dit boek moet een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de Nederlandse leraar en daarmee aan het onderwijs. In het boek wordt leraren aan de hand van praktische en concrete tips geleerd hoe ze de prestaties van hun leerlingen kunnen vergroten. De resultaten in de Verenigde Staten zijn verbluffend.

Promotiefilm: Teach like a Champion

Tijdens een conferentie voor leraren op woensdagmiddag 18 januari 2021 maakt het Nederlandse onderwijs voor het eerst kennis met Teach Like a Champion. Columniste en cabaretière Hester Macrander is dagvoorzitter. De conferentie vindt plaats in Rotterdam.

Over het boek en de conferentie
De auteur van Teach Like a Champion, de Amerikaan Doug Lemov, bezocht leraren in de VS die opmerkelijke resultaten wisten te bereiken. Hij observeerde wat er in het klaslokaal gebeurde, van leerlingen begroeten tot blaadjes uitdelen en vertaalde dit naar 49 bruikbare technieken. Adviseurs van de CED-Groep zagen met eigen ogen hoe de Teach-technieken leraren in de VS naar een hoger plan brachten. Daarom brengt de CED-Groep een bewerkte en vertaalde versie van Teach Like a Champion uit in Nederland.

Robert Jacobs, projectleider Teach Like a Champion: ‘Scholen die met Teach Like a Champion werken stralen veel positieve energie uit, dat heb ik zelf kunnen constateren tijdens mijn bezoek aan een aantal scholen in de staat New York. De lessen werden gekenmerkt door veel dynamiek; een hoog tempo en een grote mate van betrokkenheid, bij zowel leraren als leerlingen. Dit in combinatie met de goede tot zeer goede leerresultaten heeft mij bijzonder geïnspireerd om Teach Like a Champion ook in Nederland te introduceren.’

De Teach-technieken zijn bedoeld als een ‘toolbox’ voor succes, die iedere leraar kan leren en gebruiken. Voorbeeld van twee technieken:

– Techniek 2: Goed is goed
Deze techniek gaat over het verschil tussen gedeeltelijk goed en helemaal goed, tussen best goed en honderd procent correct. De leraar legt de lat hoog bij het beoordelen van de juistheid van een antwoord en handhaaft de hoge standaard. In de praktijk betekent dit dat een leraar op een antwoord van een leerling doorvraagt, corrigeert of oprekt (uitbreidt).

– Techniek 22: Bliksembeurt
Bij deze techniek geeft de leraar leerlingen – ongeacht of ze hun vinger hebben opgestoken – een beurt. Als leerlingen zien dat de leerkracht steeds klasgenoten aanwijst die niet hun vinger hebben opgestoken gaan ze zich daar op instellen. Ze gaan ze zich, mits goed ingeoefend, voorbereiden op het geven van juiste antwoorden.

Meer Informatie: www.teachnederland.nl