In april houden zeven landelijke cliëntenorganisaties samen de Meldactie AWBZ. De meldactie is bedoeld voor mensen die begeleiding, verzorging of verpleging nodig hebben. Zij kunnen hun ervaringen vertellen: wat gaat goed en wat gaat er mis. Is de zorg voldoende of krijgen mensen te weinig zorg waardoor zij in de problemen komen. De meldactie AWBZ duurt de hele maand april, er kan zowel online als telefonisch worden gemeld.
Versobering
Veel cliënten krijgen te maken met versobering van de AWBZ. Een deel van deze mensen kan ermee leven, een ander deel ondervindt grote problemen. Zoals een overbelasting van mantelzorgers, vereenzaming, soms verwaarlozing van zichzelf.
In 2009 werd duidelijk dat eenderde van de thuiswonende mensen sterk achteruit gaat in de toegekende zorg. Verkenningen van cliëntenorganisaties laten zien dat zoiets niet zonder moeilijkheden gaat. Vier op de tien mensen ervaren problemen door de achteruitgang. En als mensen voor extra ondersteuning aankloppen bij de gemeente, bij de school, bij de welzijnsvoorzieningen lopen ze vaak vast. Het gevolg is dat familie en mantelzorgers zorgtaken moeten overnemen en de zorg wegvalt als dat niet mogelijk is.
Voor korte tijd is dat misschien wel op te vangen en lijkt het allemaal wel mee te vallen. Maar als de zwaardere zorgtaak van mantelzorgers of de weggevallen zorg structureel en langdurig is, ligt het toch een stuk ingewikkelder.
Meldactie
Daarom gaan de cliëntenorganisaties opnieuw de ervaringen van mensen verzamelen. In 2009 hebben 4.500 mensen hun verhalen verteld. De inzichten zijn aan de regering en de Tweede Kamer voorgelegd. De nieuwe Meldactie AWBZ duurt de hele maand april. Iedereen kan meedoen: cliënten, mantelzorgers en zorgverleners. Er kan zowel via websites als telefonisch worden gemeld.
Melden kan via www.meldactieawbz.nl en via de telefoon op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur, (030) 29 16 777.