Verandercapaciteit basisscholen belangrijk voor verbeteren lespraktijken

0
646

Basisscholen worden als gevolg van onderwijsvernieuwingen steeds meer uitgedaagd om hun lespraktijken te verbeteren. Belangrijke voorwaarden hiervoor zijn leiderschap, schoolorganisatorische condities (zoals samenwerking tussen leraren) en leraarfactoren (bijvoorbeeld motivatie).

In zijn onderzoek beschouwt Erik Thoonen deze voorwaarden als de capaciteit van scholen om te veranderen. Hij onderzocht het effect van deze verandercapaciteit op de lespraktijken van leraren en op de motivatie van leerlingen.

Zo bekeek hij hoe veranderende lespraktijken kunnen worden begrepen vanuit ontwikkelingen in de verandercapaciteit van scholen. Ook onderzocht Thoonen het belang van de lespraktijken van leraren voor de motivatie van leerlingen.

Uit zijn onderzoek blijkt dat verandercapaciteit als belangrijke voorwaarde mag worden beschouwd voor het verbeteren van lespraktijken en het verhogen van de motivatie van leerlingen. Daarnaast lijkt het voor scholen lastig om hun verandercapaciteit blijvend te verbeteren.

Promotie
Promovendus: Dhr. E.E.J. Thoonen
Faculteit: Onderwijskunde
Proefschrift: Improving Classroom Practices: The impact of Leadership, School Organizational Conditions, and Teacher Factors
Promotor: dhr. prof. dr. P.J.C. Sleegers (Universiteit Twente)
Datum: Dinsdag 14 februari 2012, 12:00 uur
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, 1012 EZ Amsterdam