Een prijsvraag voor goede ideeën om duurzaam te bouwen met bio-based bouwmaterialen heeft maar liefst 65 ideeën opgeleverd. De 5 beste ideeën zijn gisteren beloond met in totaal € 15.000 prijzengeld.
Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) heeft de wedstrijd georganiseerd om studenten en young professionals uit te dagen om te komen met nieuwe ideeën voor het gebruik van bio-based bouwmaterialen.
Veel grondstoffen die in de bouw worden gebruikt worden grondstoffen steeds schaarser. Biomassa kan een duurzaam alternatief zijn als grondstof voor isolatie, verf, constructie of andere bouwtoepassingen.
Biomassa kan onder andere bestaan uit plantaardige en dierlijke restproducten. Er zijn veel goede redenen om bio based bouwmaterialen te gebruiken. Moderne technieken en nieuwe inzichten leiden soms tot geheel nieuwe toepassingen. Kurk is bijvoorbeeld een geschikt isolatiemateriaal voor platte daken. Kokosvezels kunnen gebruikt worden voor geluidsisolatie en oud papier, vlas-, hennep- en schapenwol zijn warmte isolerend.
Uit de 65 ideeën van studenten en young professionals zijn 5 veelbelovende ideeën geselecteerd. Dit zijn de 5 prijswinnaars:
The Cork Floor heating system (€ 5.000)
Ivo van Rooy en Piet Schmeitz bedachten ‘The Cork Floor heating system’. ‘Dit concept combineert de voordelen van het geheel vernieuwbare, bio-based materiaal kurk met de voordelen van energie besparing. Kurk wordt een integraal onderdeel van een vloerverwarmingssysteem, dat een duurzame oplossing biedt voor grootschalige (woning)renovatie en milieuvriendelijke nieuwbouw.’
Bioblanket ‘Isolating the future’ (€ 4.000)
Jasper van der Dussen en Tim Hendrikx putten hun inspiratie bij de uitwerking van hun concept Bioblanket ‘Isolating the future’ uit het dierenrijk: het gebruik van olie en vetten voor isolatie.
Gewoon Groen 2.0 (€ 3.000)
Lisette Stamsnijder, Matthijs Hovelynck, Rogier Peters, Floris Blonk bedachten het concept ‘Gewoon Groen 2.0’. In hun concept presenteerden zij een structurele oplossing om bio-based bouwen op grote schaal mogelijk te maken: een online portal dat producenten en gebruikers bij elkaar brengt. Voor de gebruiker: bio-based materialen vinden, kiezen, gebruiken en beoordelen. Voor de producent: verkoopkanaal en marketing gereedschap in één.
Be Your Own Architect (€ 1.500)
Marie-Anne Stam heeft gekozen voor een brede benadering: ‘het streven is dat iedereen in Nederland bio-based moet kunnen bouwen. Dat levert voordelen op voor de huisbezitters, bouwwereld èn de toekomst van de aarde. Om dit te bereiken is de site www.beyourownarchitect.nl in het leven geroepen’.
The bio Project (€ 1.500)
Tom van der Avoort verzon ‘The bio Project’. “Dit concept moet met hulp van competitie tussen huizenbezitters aantonen dat groen niet alleen voordelen voor het milieu biedt, maar ook de bewoner van het bio-based huis voordelen biedt.”