Veel kinderen vinden schoolplein saai en klein

    0
    606

    Bijna de helft van de kinderen in de leeftijd van zes tot twaalf jaar vindt zijn schoolplein te saai en te klein. Ze zouden veel vaker op het schoolplein spelen als er meer ruimte is, meer te doen valt en de route ernaartoe veiliger is. Driekwart van de kinderen wil meehelpen om het schoolplein beter te maken en zo te houden. Ook 61% van de ouders is bereid om hiermee te helpen.

    Deze gegevens komen uit een onderzoek in opdracht van Jantje Beton naar spelen op het schoolplein tijdens en na schooltijd. Het onderzoek werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Qrius. “Het is hoog tijd voor verandering. Scholen zijn wettelijk verplicht om 3m2 buitenspeelruimte per kind te reserveren. Dit zijn 2100 kinderen op een schoolplein zo groot als een voetbalveld! En dan hebben we nog niet eens over de treurige toestand van de speelvoorzieningen,”aldus Rob van Gaal, directeur van Jantje Beton.

    Schoolplein als ideale speelplek
    Schoolpleinen zouden een ideale speelplek voor kinderen kunnen zijn. Kinderen kunnen hier veilig, vrij en avontuurlijk buitenspelen. Jantje Beton vindt dat schoolpleinen altijd open en toegankelijk moeten zijn voor alle kinderen. 56 % van de kinderen geeft aan dat zij graag buiten schooltijd op het schoolplein wil spelen. Uit het onderzoek blijkt dat dit lang niet altijd kan. Ruim een derde van de kinderen kan niet na schooltijd op het schoolplein spelen, omdat het hek dicht is. In Limburg en Noord-Brabant is dit percentage nog hoger. Hier staat de helft van de kinderen voor een gesloten hek.

    50.000 euro voor beter schoolplein
    Om een voorbeeld te stellen hoe het wel zou kunnen, hield Jantje Beton onlangs een wedstrijd. Scholen werden opgeroepen om samen met kinderen het ideale schoolplein te ontwerpen. Zes scholen ontvangen elk een bijdrage van 50.000 om de plannen te realiseren. Zo ligt het in de planning om ook het saaie schoolplein van de Freinetschool (locatie J.P Thijsse) uit Delft helemaal op de schop te nemen. In het ontwerp staat een speelheuvel met stap- en klimstammen, een taludglijbaan en een touwbrug naar het hoogste punt. En een groen gedeelte met fruitheesters en appelbomen. In deze wijk met hoge flats zitten de kinderen te springen om een leuk en uitdagend schoolplein.

    Veilige route naar school
    In het onderzoek is ook gekeken of de route naar het schoolplein veilig is. Voor 39% van de ouders is een niet veilige route een belemmering om hun kind er te laten spelen. Eenzelfde percentage van de kinderen geeft aan niet op het schoolplein te spelen omdat zij dan een onveilige straat moeten oversteken. Voor de kinderen van zes tot acht jaar is dit zelfs 56%.
    “Het is vreemd dat er met de inrichting van een wijk, geen rekening wordt gehouden met hoe kinderen zich door een wijk begeven”, reageert directeur Van Gaal. “Voor dieren heb je vaak speciale oversteekplaatsen of tunnels, kinderen hebben daar toch ook minimaal recht op.”

    Wat doen kinderen het liefst op het schoolplein?
    Kinderen willen het liefst zelfverzonnen spelletjes doen. Ook dit sluit aan bij de visie van Jantje Beton dat speelplekken voor kinderen uitdagend moeten zijn. Dit prikkelt kinderen om zelf iets te ondernemen. ‘Kletsen en hangen’ scoort ook hoog. Anouk (11) leerling van OBS de Cirkel in Haarlem een school die ieder jaar meedoet aan de Jantje Beton Loterij vertelt: “Ik wil graag een muurtje om op te zitten zodat ik met mijn vriendinnen kan kletsen. En met een afdakje zodat we er ook kunnen zitten als het regent.” Er is verschil in wat jongens en meisjes het leukst vinden op het schoolplein na schooltijd. Meisjes klimmen en klauteren het liefst, voor jongens is dat voetballen.

    Loterij voor betere speelplekken
    Woensdag 8 september begint de Jantje Beton Loterij. 100.000 kinderen van de basisschool verkopen t/m 29 september loten van 2 euro. De helft van de opbrengst mag de school zelf besteden om bijvoorbeeld het schoolplein op te knappen of materiaal te kopen om buiten te spelen. De andere helft gebruikt Jantje Beton om het spelen in de buurt leuker, uitdagender en veiliger te maken.