Van goede voornemens komt meer terecht dan we vaak denken

0
503

De meerderheid van de Nederlanders gelooft in goede voornemens aan het begin van het jaar. Volgens 67% van de deelnemers aan het onderzoek van Valuewait helpt een goed voornemen om jezelf uit te dagen daadwerkelijk te veranderen. Zelden wordt een goed voornemen opgelegd door de omgeving. In 76% van de gevallen komt dit vanuit de individu zelf en dient dit vaak het eigen belang.

Nederlander verlangde meer tijd voor zichzelf
Maar liefst 45% van de mensen had aan het begin van 2010 goede voornemens. In 42% van de gevallen betrof dit een voornemen te verbetering van de eigen gezondheid (meer bewegen, afvallen, gezonder eten etc.) Meer dan een kwart van de Nederlanders had een goed voornemen dat betrekking had op de eigen persoon. Zaken als persoonlijke ontwikkeling, zelfacceptatie en meer tijd voor jezelf maken, speelden hierin een belangrijke rol. Bijna 1/5 van de Nederlanders had begin van het jaar het voornemen meer tijd te besteden aan het gezin en/of de partner. Een nobel streven van veel mensen was ook attenter te zijn voor de omgeving.

Gebrek aan doorzettingsvermogen
Meer dan de helft van de mensen hebben werk gemaakt van de goede voornemens afgelopen jaar en zijn hier redelijk tevreden over. De andere helft ontbrak aan doorzettingsvermogen of er waren onverwachte gebeurtenissen waar het falen aan te weiden was.

Voornemens 2011
Wederom heeft 42% van de ondervraagden weer een goed voornemen voor 2011. In de helft van de gevallen betreft dit hetzelfde voornemen als voor 2010. Goede voornemens t.a.v. de gezondheid staan weer bovenaan de lijst met 46%. We voelen ons massaal geroepen meer te bewegen en af te vallen. 12% van de Nederlanders heeft een goed voornemen t.a.v. zijn financiën. Er moet meer gespaard worden en minder uitgegeven. 22% van de mensen uit deze categorie wil ook meer gaan verdienen het komende jaar.

Valuewait
Het onderzoek is gehouden onder ca. 2.600 respondenten uit het mobiele consumentenpanel van Valuewait. Deze respondenten zijn tussen de 16 en 60 jaar oud. Valuewait biedt mobiele interactie diensten voor onderzoek en marketing- en sales campagnes.