Van chocola worden vrouwen niet gelukkig

0
879

De foto’s zijn glossy en de rol van chocolade is prominent. Het motto: Van chocola worden vrouwen niet gelukkig.

Oxfam Novib

Met een opvallende fotoreeks van fotograaf Carli Hermès met Sylvana Simons, Dieuwertje Blok, Ricky Koole en Paula Udondek, vestigt Oxfam Novib de aandacht op de slechte positie van vrouwen in de cacaoproductie in ontwikkelingslanden.

Dit in aanloop naar Internationale Vrouwendag op vrijdag 8 maart en als illustratie van de nalatigheid van voedingsmiddelenbedrijven. De publieksactie is onderdeel van de internationale Oxfam-campagne Behind the Brands.

Behind the brands

De eerste publieksactie van de campagne die 26 februari startte, richt zich op Nestlé, Mondelez en Mars. Oxfam Novib roept de bedrijven op om meer te investeren in vrouwen en om samen met anderen belangrijke spelers in de keten hun positie te verbeteren.

Oxfam Novib directeur Farah Karimi: “Wij genieten allemaal van chocolade, maar de vrouwen die de cacao voor ons verbouwen worden er niet gelukkig van. Vrouwen zijn de spil in de voedselproductie en zij spelen een sleutelrol in de strijd tegen armoede, maar bedrijven zien hen niet staan. Dat moet echt anders.”

De foto’s zijn vanaf maandag 4 maart 2013 te zien op billboards door het hele land en worden massaal verspreid via social media. Bovendien worden deze foto’s ondersteund door een radiospot en vraagt Oxfam Novib ambassadeur Dolf Jansen in een filmpje op de Oxfam Novib website eveneens aandacht voor de schrijnende positie van de vrouwen werkzaam in de cacao-industrie.