Verhalen en ervaringen van familie, vrienden en collega’s inspireren vakantiegangers het meest bij het kiezen van de vakantiebestemming.
Verhalen van onbekenden zijn net zo belangrijk als de bronnen van commerciële aanbieders, zoals advies, brochures en reisgidsen. Ruim een vijfde van de vakantiegangers laat zich door sites met vakantieverslagen van onbekenden inspireren.
Dit blijkt uit onderzoek door Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van Reiskrantreporter.nl, een initiatief van De Telegraaf en KLM.
De mening van onbekenden
In de maand voordat de beslissing voor de vakantiebestemming wordt gemaakt, wordt de oriëntatie intensiever. Op dat moment worden vakantie-ervaringen van onbekenden belangrijker dan de verhalen van bekenden. De consument bezoekt in deze periode vaker sites met vakantieverhalen dan dat men praat men bekenden. Ook geeft men aan dat deze sites vlak voor het boeken van grotere invloed zijn bij het kiezen van de vakantiebestemming dan de ervaringen van familie en vrienden.
Jongere vakantiegangers laat zich beïnvloeden
Vakantiegangers jonger dan 50 jaar vinden websites met vakantieverslagen maar liefst twee keer zo inspirerend als vijftigplussers. Deze jongere groep vindt ervaringen van onbekenden méér van invloed dan de bronnen van reisaanbieders: 26% van de jongere vakantiegangers laat zich beïnvloeden door websites met vakantieverhalen, terwijl 19% zich laat leiden door advies en informatie van de reisaanbieders.
Volledig witte stand op de Vakantiebeurs
Op www.reiskrantreporter.nl kan iedereen een vakantieverslag maken en tips geven aan andere vakantiegangers. De stand van Reiskrantreporter.nl op de Vakantiebeurs is dan ook een goede aanvulling op de stands van reisaanbieders. De volledig witte stand van Reiskrantreporter.nl wordt tijdens de Vakantiebeurs beschreven met vakantietips van de bezoekers. Op deze manier inspireren de beursbezoekers elkaar voor de volgende vakantiebestemming.