Univé-VGZ-IZA-Trias bespaart 7 miljoen door opsporing fraude

Verzekeraarscombinatie Univé-VGZ-IZA-Trias (UVIT) heeft in 2009 voor bijna 7,1 miljoen euro bespaard door opsporing van fraude, misbruik en aansprakelijkheid. In 2008 was dat nog 4,2 miljoen. De forse stijging komt vooral op het conto van de schadeverzekeringen, waar voor 6,6 miljoen aan frauduleuze declaraties werd voorkomen of teruggevorderd. Bij de zorgverzekeringen ging het om een bedrag van 488.000 euro.

“De stijging is opmerkelijk, maar niet verrassend”, aldus Reint Kasteleijn, Manager Veiligheidszaken bij UVIT. “Je ziet vaker dat het aantal fraudezaken toeneemt als het economisch wat minder gaat. Maar daarnaast zijn we er in de branche ook steeds attenter op, onder meer via het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude van het Verbond van Verzekeraars. Fraude gaat immers direct ten koste van andere verzekerden. Als coöperatieve verzekeraar hebben we dus de morele plicht er hard tegen op te treden, in het belang van al onze leden.“

Omgeving accepteert fraude niet
De verzekeraar maakt gebruik van diverse methodes om fraude te detecteren, waaronder software die ongebruikelijke patronen in declaraties herkent. Maar vaak is het ook de omgeving van de fraudeur die aan de bel trekt. Zo ontving Univé een tip over een motoreigenaar, die onlangs € 7.000 schade aan zijn motor en kleding vergoed had gekregen na een ongeluk op de openbare weg.

De verzekerde vertelde echter openlijk rond dat hij eigenlijk een valpartij op het circuit had gehad, iets dat niet gedekt is onder een normale motorverzekering. De tipgever liet Univé weten dat hij dit gedrag beslist niet vond kunnen. In eerste instantie ontkende de verzekerde de aantijging: het ‘gerucht’ zou zijn ontstaan uit jaloezie over zijn snelle carrière. Maar na aangifte en ondervraging door de politie gaf hij de fraude toch toe. Tevens bekende hij diverse getuigen bewerkt te hebben, waaronder zijn eigen broer. De man werd door de rechtbank veroordeeld tot een werkstraf van 100 uur.

Misbruik polis overleden vader
Ondanks dat 7 miljoen een fors bedrag is, ligt de werkelijke fraude nog een stuk hoger. Eenmaal betaalde uitkeringen kunnen namelijk niet altijd meer worden teruggevorderd. Dat was het geval bij een Engelse man, die lang in Nederland gewerkt had en bij IZA verzekerd was. Na zijn pensioen keerde de verzekerde terug naar Engeland, waar hij kwam te overlijden. Zijn zoon gaf dit echter niet door aan de verzekering. In plaats daarvan begon hij valse nota’s te declareren, compleet met handtekening van zijn vader.

De fraude kwam pas jaren later aan het licht, toen de bankpas van de vader verliep en de nieuwe pas niet werd opgehaald. De bank kreeg daarop argwaan en waarschuwde IZA. Op dat moment had de zoon echter al meer dan £100.000 aan onterechte uitkeringen ontvangen. De rechtbank in Engeland veroordeelde hem tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar. Gezien de situatie van de zoon is de kans klein dat IZA het geld terugziet.

Ontrouw na 20 jaar
Ook in verzekeringsland biedt een lange relatie geen garantie dat er nooit een scheve schaats gereden wordt. Zo bleek de vermeende anonimiteit van internet een te grote verleiding voor een man die al meer dan 20 jaar bij VGZ verzekerd was. Via de website van VGZ wijzigde hij het bankrekeningnummer waar zijn zorgpremie van afgeschreven werd. Daarna lukte het VGZ echter niet meer om de premie te incasseren of om contact te krijgen met de verzekerde.

Pas drie maanden later vroeg hij, opnieuw via de website, of VGZ wel zijn juiste rekeningnummer had. Dat was naar zijn zeggen immers al 20 jaar niet gewijzigd. Het bericht bleek echter verzonden te zijn vanaf dezelfde computer als de rekeningwijziging. Achteraf verklaarde de man dat hij gehoopt had zo iemand anders zijn zorgverzekering te kunnen laten betalen. De eigenaar van de andere rekening heeft aangifte tegen hem gedaan bij de politie.

Bij alle gevallen van fraude werden de verzekeringen van de daders geroyeerd.

Plaats een reactie