UTZ CERTIFIED boeren verkopen bijna 50% meer duurzame koffie in 2010

0
552

In 2010 is wereldwijd 121.233.851 kg duurzame UTZ CERTIFIED koffie verkocht. Een stijging van bijna 50% ten opzichte van het jaar daarvoor. Volgens UTZ CERTIFIED, een van de grootste duurzaamheidsprogramma’s voor koffie, cacao en thee in de wereld, toont de recordafzet een toenemende bereidheid aan van grote levensmiddelenconcerns zoals Douwe Egberts en Ahold Coffee Company om te investeren in duurzame productie.

Brazilië blijft ook in 2010 de grootste verkoper van UTZ CERTIFIED Good Inside koffie. Het land was goed voor bijna 51 miljoen kilo. Vietnam volgt met ruim 24 miljoen kilo.

Productieland / Verkoop 2010
1. Brazilië / 51,6
2. Vietnam / 24,1
3. Honduras / 14,7
4. Colombia / 6,6
5. Peru / 5,9
Top vijf verkooplanden UTZ CERTIFIED Good Inside duurzame koffie in miljoen kilo

Wereldwijd zijn momenteel meer dan 157.168 plantages en kleinschalige boeren UTZ gecertificeerd in 21 productielanden. Het aantal uitgegeven certificaten ten opzichte van 2009 is daarmee met ruim 65% gestegen. Van een groot aantal boeren is daarmee de onafhankelijke positie versterkt. De boeren worden getraind in het professionaliseren van hun landbouwpraktijken en bedrijfsvoering. Hierdoor verhoogt de kwaliteit van de producten en kunnen zij meer produceren tegen lagere kosten. Zo kunnen de boeren een betere prijs voor een beter product onderhandelen en verbetert hun levensstandaard. Bovendien krijgen boeren die werken met UTZ CERTIFIED op de wereldmarkt een premie voor hun oogst en hoeven zij geen kosten te betalen voor deelname aan het programma.

Bedrijven uit meer 42 landen zijn al geregistreerd als partner en kopen UTZ CERTIFIED koffie. In Nederland zijn onder andere Sara Lee (Douwe Egberts) en Ahold Coffee Company grote afnemers van UTZ CERTIFIED duurzame koffie. Zij dragen daarmee sterk bij aan de enorme stijging in de verkoopcijfers. In de afgelopen vijf jaar is Sara Lee wereldwijd de grootste afnemer geweest van UTZ CERTIFIED koffie. De organisatie heeft aangekondigd de komende vijf jaar op zijn minst 350 miljoen kilo duurzame koffie in te kopen voor alle markten en producten waarbinnen zij actief zijn. UTZ CERTIFIED is in deze duurzame inkoop de voorkeurspartner voor Sara Lee.

Vorig artikelOogziekenhuis Zonnestraal ontvangt Menzis TopZorg-keurmerk
Volgend artikelZonMw lanceert KiKK-community met Skipr
Avatar
UTZ CERTIFIED Good Inside is een marktgeoriënteerd duurzaamheidsprogramma en is een van de grootste certificeerders van duurzaam geproduceerde koffie. Daarnaast heeft UTZ CERTIFIED duurzaamheidsprogramma's ontwikkeld voor cacao en thee. Tevens levert UTZ CERTIFIED het traceerbaarheidssysteem voor duurzame palmolie. UTZ CERTIFIED stimuleert boeren bij het doorvoeren van sociale, economische en milieutechnische verbeteringen. Voorbeelden hiervan zijn een duurzamer gebruik van de grond, het weren van milieuonvriendelijke bestrijdingsmiddelen en het naleven van arbeidswetgeving. Zo groeien de boeren uit tot professionele en verantwoorde ondernemers en ontstaan duurzame en agrarische productieketens. De industrie neemt op haar beurt verantwoordelijkheid door het inkopen van producten die duurzaam zijn verbouwd. Consumenten kunnen blijven genieten van hun favoriete merken met de zekerheid dat die voldoen aan hun eisen ten aanzien van zorg voor mens en milieu.