Utrecht start de Gezonde Sportkantine

0
770

Vier sportverenigingen in Utrecht hebben de intentie om het eten en drinken in hun sportkantine een stuk gezonder maken. Zaterdagochtend 26 november 2011 geeft Paul Rosenmöller, voorzitter Convenant Gezond Gewicht, het startschot met de introductie van sportfruit bij voetbalvereniging Zwaluwen Utrecht 1911 en in totaal 33 voetbalverenigingen.

Deze club is daarmee voorloper in het project de “Gezonde Sportkantine”, een initiatief van het Convenant Gezond Gewicht, de KNVB en de Gemeente Utrecht. De andere Utrechtse pilotverenigingen die ieder op hun eigen manier bezig zijn met stappen richting een gezonde sportvereniging of gezonde sportkantine zijn U.S.V. Elinkwijk, DHSC en DESTO.

In een gezonde sportkantine is niets verboden, maar wordt het wel anders. Denk bijvoorbeeld aan aanbod van fruit en verse smoothies voor een redelijke prijs. De kantine heeft gezonde en lekkere bruine broodjes en tosti’s in de aanbieding en promoot deze enthousiast. Bij DHSC zijn de trainers rolmodellen en U.S.V. Elinkwijk heeft zijn eigen Elinkwijkwater.

Na het sporten een patatje
Volgens de initiatiefnemers beseffen sporters te weinig dat ze hun goede sportprestaties vaak teniet doen als ze na het sporten gaan snacken. “Na een uur tennissen ben je maar liefst 600 calorieën kwijt. Als je daarna een patatje eet met een gewone cola, krijg je meer dan 600 calorieën binnen. Zonde dus”, aldus Rosenmöller. Supermarkten, levensmiddelenfabrikanten en groothandels komen met steeds meer verantwoorde producten met minder zout, suiker, vet. Ook in schoolkantines en bedrijfsrestaurants verandert het assortiment. De sportkantine kan niet achterblijven. Daar moet de gezonde keuze ook de makkelijke keuze worden.

Omzetverlies?
Veel sportkantines denken dat ze omzet verliezen als ze hun assortiment wijzigen. Uit TNO-onderzoek (Automatisch Gezonder, 2008) blijkt echter dat een gezonder aanbod geen nadelig effect heeft op de winst. Bij onderzochte schoolkantines blijkt juist dat de verkoopcijfers van ongezondere producten dalen! Dat betekent dus dat mensen gezondere keuzes maken en dat is precies de bedoeling. Bijna de helft van de Nederlanders is te dik. De gevolgen daarvan zijn groot. Het verhoogt de risico’s op diabetes, kanker en hart-en vaatziekten.