Telefoon, email, social media, het is tegenwoordig uitstekend mogelijk om je sociale leven te onderhouden, zonder je vrienden te zien. Maar of we daar gelukkig van worden? Bijna 90% van Nederland geeft de absolute voorkeur aan persoonlijk contact met vrienden en bijna tweederde vindt dat dat veel te weinig voorkomt.
Dit en meer blijkt uit een onderzoek van Bacardi naar vriendschap en social media onder meer dan 650 Nederlanders. Het is tijd voor meer face-to-face status-updates, real life ontmoetingen en likes. ‘Bacardi Together’ is het thema van de gloednieuwe multimediacampagne die zich focust op de toegevoegde waarde van persoonlijk contact.
350 contacten, 5 vrienden
Driekwart van de Nederlanders is actief op social media en vindt social media een gemakkelijk middel om vriendschappen te onderhouden. Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft wel een Hyves (57,4%) of Facebook account (48,1%). Een kwart van de Nederlanders zit op LinkedIn (24,1%) en één op de zes heeft een Twitter account (16,1%). Op de vriendenlijsten van de sociale netwerken prijken vaak vele vrienden; gemiddeld heeft de Nederlander 112 vrienden op Hyves, 84 vrienden op Facebook en 96 connecties op LinkedIn. De berichten van de respondenten op Twitter worden door gemiddeld 54 volgers gelezen. Een hele hoop, terwijl de Nederlander aangeeft slechts vijf échte vrienden te hebben. Bijna één op de vier ondervraagden ziet deze vrienden wekelijks, één op de vijf elke twee weken of maandelijks. Genoeg vinden we dat niet: met 63,8% zegt bijna tweederde dat er te weinig persoonlijk contact bestaat. De druk van werk of school (41,4%), ver uit elkaar wonen (25,4%) of familieaangelegenheden (24,5%) gooien roet in het eten. Hoog tijd voor meer Togetherness, vindt Bacardi.
Facbook of face-to-face?
Het is overigens niet zo dat mensen die niet actief zijn op social media uit de vriendenkring verdwijnen, aldus 67,2%. Persoonlijk nieuws delen we liever niet via Facebook, Hyves of Twitter. We zijn ons er dus wel degelijk van bewust dat elkaar zien belangrijk is voor de vriendschap én voor de gezondheid. Slechts 3,8% vindt het voldoende alleen contact te onderhouden via social media. Met de campagne Bacardi Together wil de rumproducent mensen herinneren aan het belang en de lol van persoonlijk contact en iedereen oproepen er meer tijd voor vrij te maken. Bacardi gelooft namelijk al sinds de oprichting in passie voor het leven en de vrijheid om te genieten en in deze wereld vol onpersoonlijke aandacht is dat nu relevanter dan ooit.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar vriendschap en social media in Nederland is uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van Bacardi. Aan het onderzoek namen 666 respondenten deel, hierbij is rekening gehouden met een reële spreiding naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Ook voerde Bacardi onderzoek uit in de Verenigde Staten naar dit onderwerp. Hier werden 5000 respondenten ondervraagd van 21 jaar en ouder naar de verschillende dimensies van sociaal samenzijn.