In 2014 zijn 112 treinen voorbij een rood sein gereden. Dat is het laagste aantal treinen dat het stopsein negeert sinds begin jaren ’80. Het aantal kilometers dat treinen afleggen is in dezelfde periode met bijna de helft toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) maandag 15 juni 2015 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Afname
De afname van het aantal treinen dat door rood reed is te danken aan een betere opleiding en instructie van machinisten en een uitbreiding van het beveiligingssysteem Automatische Trein Beïnvloeding Verbeterde versie (ATB Vv).
Minder risico
Niet alleen het aantal treinen dat door rood rijdt nam vorig jaar af, ook het risico dat daarmee samenhangt is in 2014 verder gedaald. Dat wil zeggen dat als een trein toch door rood rijdt, hij minder vaak het punt bereikt waarop een ongeval kan gebeuren. Dat is mede te danken aan het grotere aantal seinen dat is uitgerust met het beveiligingssysteem ATB-Vv.
ATB-Verbeterde versie
Met ATB-Verbeterde versie komen treinen ook automatisch tot stilstand wanneer ze langzamer dan 40 km/uur rijden als ze een rood sein dreigen te passeren. Bijna de helft van de seinen in Nederland is nu met dit systeem uitgerust.
Brabantroute
Bovendien heeft Mansveld eind 2014 besloten 400 extra seinen op het spoor tussen Alkmaar en Maastricht en op de Brabantroute hiervan te voorzien. Op de Brabantroute rijden de komende jaren veel extra goederentreinen die in verband met de werkzaamheden langs de Betuweroute tussen Zevenaar en Oberhausen moeten omrijden. Mansveld heeft hiervoor 16 miljoen euro uitgetrokken.