TicketVeiling.nl doorbreekt monopolie veilingwebsite

0
951

Tickets voor onder meer concerten, evenementen, shows, dierentuinen en wellness. Vanaf maandag 5 september 2011 is TicketVeiling.nl online. Een nieuw platform waarop toegangsbewijzen per opbod worden verkocht. ,,Dit concept is niet nieuw”, zegt initiatiefnemer Jeroen Hillenaar. ,,Maar we voorzien duidelijk in een behoefte. De markt bestond tot voor kort uit maar één grote partij en een aantal kleine partijen. Door meer concurrentie ontstaat een gezonder klimaat. Zowel voor de consument als voor aanbieders.”

Volgens Hillenaar zijn consumenten steeds minder bereid om reguliere toegangsprijzen te betalen. ,,Onze veilingwebsite sluit daar naadloos op aan. De vraag naar een kaartje bepaalt de uiteindelijke waarde. Ik verwacht dat deze trend zich de komende jaren nog verder zal ontwikkelen.” Er zijn al verschillende partijen op internet actief met het veilen van tickets voor uitstapjes. ,,Er is nu echter sprake van een monopolie situatie”, zegt Hillenaar. ,,Dat is onwenselijk. Bij sommige aanbieders en organisatoren heeft het veilen daardoor zelfs een negatief imago gekregen. Ik denk dat er door de lancering van TicketVeiling meer dynamiek in de markt komt. We zijn nu ruim een jaar bezig met de voorbereidingen en merken dat organisatoren open staan voor ons verhaal. Er is behoefte aan een partij die enerzijds leuk aanbod presenteert aan consumenten maar anderzijds het belang van de (show-) producent niet uit het oog verliest.” Hij doelt dan vooral op de opbrengsten. ,,Als commissiepercentages te hoog zijn dan heeft veilen voor een organisator geen zin. Natuurlijk bereik je een nieuwe doelgroep. Ook bij ons speelt dat een belangrijke rol. Middels TicketVeiling krijg je mensen binnen die normaal gesproken geen kaartje zouden kopen. Maar daarnaast moet er ook gewoon verdiend worden aan een ticket. Dat is iets wat andere veilingsites niet altijd even scherp in het vizier houden.” Was ook niet nodig, stelt Hillenaar. ,,Als er slechts één partij serieus actief is dan heb je als producent weinig keus als je tickets wilt veilen. Daar brengen we met TicketVeiling verandering in.”

Aanbod
Veel sites hebben moeite om de gunst van het publiek te winnen. ,,Daar ben ik me van bewust”, zegt Hillenaar. ,,Maar ik ben er tegelijkertijd van overtuigd dat TicketVeiling binnen een jaar tot de grootste spelers in de markt behoort.” De marketingstrategie van de ondernemer moet daarvoor zorgen. ,,We zetten onder meer outdoor media, commercials op landelijke radio & televisie, advertenties op radio & televisie, advertenties in printmedia en een online campagne in om TicketVeiling onder de aandacht te brengen. De consument komt ons straks overal tegen.” Alles valt of staat daarnaast bij de inhoud van de site, zegt Hillenaar. ,,Dat is waarom we een compleet team hebben aangenomen dat organisatoren benadert om uit te leggen wat TicketVeiling anders maakt. Dat lukt boven verwachting goed. Van sauna’s tot dierenparken, van concerten tot theater, ons aanbod is nu al divers. Op dat gebied zullen we ons de komende maanden nog verder ontwikkelen. Onze focus ligt nu voor een groot deel op het winnen van het vertrouwen van consumenten én aanbieders.” Hillenaar wijst daarnaast op een aantal vernieuwende functionaliteiten van TicketVeiling. ,,Het is op veilingsites tot dusver gebruikelijk dat kaartjes in setjes van twee geveild worden. Bij TicketVeiling kun je ook bieden op single- en familie tickets. Een deel van ons aanbod is specifiek op deze doelgroepen gericht.” TicketVeiling.nl is maandag 5 september vanaf 12.00 uur live. ,,We hopen dat veel mensen een kijkje komen nemen.”