‘Tal van misstanden in de reiswereld’

0
635

De Consumentenautoriteit ziet tal van misstanden in de reiswereld. Daarom is ‘ondoorzichtige prijzen in de reisbranche’ een van de drie aandachtsgebieden in de agenda 2012 – 2013 van de Consumentenautoriteit. Iedereen in de reiswereld moet de wet naleven. “Als de misstanden niet snel worden opgelost, kan de Consumentenautoriteit als bevoegd gezag optreden. Ondanks alle acties van de afgelopen jaren, blijft scherp toezicht nodig”, aldus Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit.

De autoriteit heeft in de afgelopen jaren scherp toezicht gehouden op de garantiestelling in de reisbranche en zal dat ook in 2012 blijven doen. Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: “De afgelopen jaren hebben we ruim 240 aanbieders van pakketreizen die hun garantiestelling niet op orde hadden aangesproken en waar nodig aangepakt. Ruim 150 daarvan zijn gestopt met het aanbieden van pakketreizen of hebben zich alsnog aangesloten bij de SGR. Ook zijn er 10 partijen voor de rechter gedaagd en hebben we er nog tientallen in onderzoek. Ik betreur het dat de ANVR ons vandaag in de media probeert af te schilderen als een papieren tijger. Dat strookt niet met de feiten.”

Verder worden consumenten nog te vaak gelokt met prijzen in advertenties die niet overeenkomen met de daadwerkelijke prijs. Dat is verboden. Zeker online blijkt dat er tijdens het boekingsproces nog allerlei kosten bijkomen die niet te vermijden zijn, maar wel tot een hogere prijs leiden. Bijvoorbeeld reserveringskosten.

Ook staan vaak allerlei extra, niet verplichte opties al standaard aangevinkt, zoals reisverzekeringen. Dat mag niet. Sinds 1 juni 2011 is de Consumentenautoriteit aangewezen om toezicht te houden op de naleving van artikel 23 uit de luchtvaartverordening. Dit artikel bevat verplichtingen die bij het aanbieden van prijzen voor vliegtickets in acht moeten worden genomen voor vluchten vanaf luchthavens in de EU. Alleen als de daadwerkelijke prijzen zichtbaar zijn, is de consument in staat een eerlijke vergelijking te maken en tot de beste keuze te komen.

De Consumentenautoriteit zal blijven optreden tegen aanbieders die de regels structureel aan hun laars lappen. De Consumentenautoriteit verwacht overigens dat de ANVR als branchevereniging haar leden ook zal wijzen op het naleven van de wet.