Taart voor spoedeisende hulpverleners: ze doen het prima

0
519

In de afgelopen maand september hield Julius promovendus drs. Nanne Bos een vragenlijst onderzoek naar de ervaringen van spoedpatiënten in ziekenhuizen. Zij testte hiermee een zogeheten CQ (= Consumers Quality) Index uit voor spoedpatiënten.

Iets meer dan 3000 patiënten van twaalf Spoedeisende Hulpafdelingen (SEH’s) deden mee. Van Leeuwarden tot Maastricht namen SEH’s deel. De patiënten vertelden hun ervaringen met vijf domeinen van de kwaliteit van spoedeisende zorg:
1. Behandeling en attitude van professionals
2. Beleving en omgeving
3. Uitleg bij vertrek van de SEH
4. Uitleg over geneesmiddelen
5. Informatie verstrekking door verpleegkundigen.

Op maandag 21 maart 2011 vertelde Nanne Bos aan de leidinggevenden van de twaalf SEH’s, wat de resultaten waren per ziekenhuis en voor het totaal van de 3008 patiënten. De kwaliteit van de behandeling en de attitude scoorden gemiddeld goed tot zeer goed.

Koesterpunten (zo houden; minder dan zeven procent reageerde negatief) waren:
1. SEH vinden in het ziekenhuis
2. Bewegwijzering naar het ziekenhuis
3. Eenduidige informatie verstrekking door professionals
4. Veiligheid op de SEH
5. Hygiëne op de SEH.

Vijf verbeterpunten (meer dan 47% van de patiënten had negatieve ervaringen) waren:
Informatie over de volgorde van de hulpverlening terwijl men wacht in de wachtkamer (76,5% negatief), informatie over bijwerkingen van geneesmiddelen (56.0%), informatie over wanneer men waarschijnlijk aan de beurt is (55,2%), informatie van baliemedewerker (52,7%) en meebeslissen over behandeling (47,6%).

De goede uitkomsten op behandeling en attitude alsmede de koesterpunten vormden voor de aanwezige leidinggevenden aanleiding om deze week op taart te trakteren. Zij gaan de verbeterpunten die vooral de informatievoorziening betreffen in de komende twaalf maanden aanpakken.

Volgende jaar komt de groep opnieuw bijeen om uit te wisselen over de ondernomen acties. In september 2013 volgt een tweede vragenlijst onderzoek: dan zouden de ondernomen acties meer koesterpunten en minder punten ter verbetering moeten hebben opgeleverd.

In de komende weken start Nanne Bos met een nieuwe shift van acht SEH’s die ook hun spoedpatiënten gaan bevragen. Over de twintig SEH’s volgen nog uitgebreide publicaties. Er bestaat en komt geen Nederlands onderzoeksrapport. De vragenlijst is nog niet openbaar. Eerst moeten wij methodologische studies hebben afgerond, voordat deze CQ Index voor alle ziekenhuizen beschikbaar is.

Mijn eigen commentaar op de onderzoeksresultaten: De SEH’s doen het uitstekend op de domeinen kwaliteit ven behandeling en attitude, zeg maar beleefd gedrag. Dat is niet het geval voor de informatie verstrekking. Ik weet dat het op vele uren van de dag druk is op SEH’s. Kennelijk kiezen professionals bij tijdgebrek voor de eerste twee domeinen. Dat is verstandig.

Auteur: Prof. dr. A.J.P. (Guus) Schrijvers
Professor Schrijvers bekleedt de leerstoel Algemene Gezondheidszorg bij het Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en Eerstelijns Geneeskunde, Universitair Medisch Centrum Utrecht.