Stichting De Luchtballon voert actie op maat

0
768

Vaak denkt men dat De Luchtballon alleen geholpen is met grote acties die duizenden euro’s moeten opleveren. Het tegendeel is waar. “Het zijn vaak de spontane, vaak kleinere acties die de betrokkenheid weergeven” stelt André Wiltschut, directeur van De Luchtballon nadrukkelijk.

Stichting De Luchtballon

“Om daar op in te spelen en om iedereen de gelegenheid te geven zelf daadwerkelijk in actie te komen hebben we een aantal acties bedacht waar je naar eigen vermogen een keuze uit kunt maken om daar dan weer een invulling aan gaat geven. Jong en oud, goed bij kas of wat minder bedeeld, iedereen kan naar vermogen bijdragen of zoals wij van De Luchtballon altijd zeggen; Iedereen die WIL helpen, Kan helpen !” Creatief kansen benutten die er wel liggen maar die je moet willen zien en benutten.

Kledingcontainer
Zo keek De Luchtballon goed om zich heen en waar zij de eerste waren die plastic containers plaatste in de Gemeente Woensdrecht viel het hen op dat er amper kledingcontainers staan waar je je oude kleding naar toe kunt brengen. “We zijn benaderd door de stichting HUMANA die kleding inzamelen voor ontwikkelingslanden maar ook het inzameladres mee laten delen in een gedeelte van de opbrengst. Zo snijdt het mens aan twee kanten. De Verschillende goede doelen zetten zich in het kader van maatschappelijk ondernemen en maar liefst drie partijen worden er beter van.. Op De Luchtballon aan de Trambaan staat nu al een paar weken zo’n kledingcontainer. En het werkt want we hebben hem al een paar moeten laten ledigen”. Iedereen die kleding over heeft kan het, verpakt in een plastic zak brengen en deponeren in de speciale container die direct bij binnenkomst op het terrein staat.

Oude mobieltjes
We hebben er eigenlijk allemaal wel een. Een oud mobieltje waar we niets meer mee doen. Ook daar zijn ze bij De Luchtballon blij mee. “Afhankelijk van welk type en afhankelijk van de staat van onderhoud, brengt ieder mobieltje weer een paar euro op” Wiltschut geeft aan hoe simpel het kan zijn. Verwijder je oplader en je SIM kaart en maak er De Luchtballon blij mee. De mobieltjes gaan ook weer in een aparte box en krijgen zo een 2e leven en leveren de stichting ook weer een paar euro’s op. “Het zijn inderdaad stapjes, maar wij hebben in de loop der jaren gemerkt dat als je veel kleine stapjes zet je toch met sprongen vooruit gaat. Zie dat met dit soort acties ook zo”.

Spaarkaarten supermarkten
De attractieparken zijn weer open gegaan en dat merk je ook direct bij de Supermarketen. Immers in het land waar de zegeltjes en spaarkaarten zeer geliefd zijn kun je nu bij diverse Supermarkten sparen voor kortingen bij diverse dagrecreatieparken. Wiltschut geeft aan dat het in tijde van crisis niet meevalt om je dagprogramma’s tijdens de vakantiekampen voor de doelgroep kinderen met een beperking financieel rond te krijgen. “” Ook wij moeten, letterlijk en figuurlijk, op de kleintjes letten. Een dagje attractiepark past dan ook niet snel in ons kampbudget. Maar die zegelacties is een welkome aanvulling. Iedereen kind droomt er van om naar De Efteling te gaan of Neeltje Jans, Apenheul of Toverland. Maar naast de entree krijgen we nog te maken met busvervoer en parkeertarieven. Kortom iedereen die nog zegeltjes heeft liggen of die de bus wil sponsoren, neem alsjeblieft contact op met De Luchtballon. Ooi een bus vol blije kids gezien? Dit is je kans, spaar de zegeltjes en zorg voor de bus !

SMS-ACTIE : LUBA 1,2 of 3 NAAR 4333
Ben je 16 jaar of ouder of geven je ouders toestemming kun je ook met je telefoon steunen. De afkorting voor “De Luchtballon” is dan ook “LUBA”. Afhankelijk van je keuze om de stichting met één, twee of drie euro te steunen pas je daar je SMS-berichtje op aan. Dus kies je voor een steun van drie euro, Stuur je de boodschap LUBA3 naar 4333. Kies anders om LUBA1 of LUBA2 te sturen en je krijgt direct een leuke reactie terug. Yoepie, ook jouw gift is binnengekomen bij stichting De Luchtballon.

“Met name als men andere vrienden en kennissen ook een berichtje laat sturen, op school, bedrijf of tijdens een feestje is deze ludieke actie een direct aantoonbaar succes.
Onze afdeling sponsorwerving heeft direct inzicht in hoeveel personen een berichtje hebben gestuurd en voor welke bedragen we zijn gesteund. Dat geeft iedere keer weer een kick”

Voor de duidelijkheid wordt aangeven dat het gaat om een eenmalige actie, dat er geen maandelijkse afschrijvingen volgen en dat ook de telefoonnummers van de afzender niet bekend zijn bij de ontvanger.

Handen uit de mouwen
Naast al deze kleine acties die zorgen voor financiële “lucht” , is het ook mogelijk daadwerkelijk zelf de handen uit de mouwen te steken op het project zelf. Dat kan gaan van simpele klusjes tot moeilijke vaktechnische klussen. Of zoals Wiltschut dat verwoordt : “Iedereen die WIL helpen, KAN helpen”. Van groenonderhoud tot helpen in de keuken, van verfklussen tot het schoonhouden van de slaap-wigwams, van timmeren en tegelen tot administratieve ondersteuning”. Maatschappelijke ondersteuning van een doel dat zich inzet voor kinderen en jongeren met een handicap maar ook steun geeft aan andere goede doelen in de regio en ver daar buiten. Voor iedere klus geldt dat men zich individueel of als groep kan aanmelden. Eenmalig per jaar of gezellig vast één of meerdere dagen of dagdelen per week.