Steeds vaker luxe cadeaus met Moederdag

    0
    550

    Aanstaande zondag is het weer Moederdag. De traditie dat kinderen hun moeder verrassen met zelfgemaakte cadeaus bestaat nog steeds, maar daarnaast geven steeds meer kinderen en volwassenen hun moeder luxe cadeaus. Dit jaar zijn niet alleen persoonlijke verzorgingsproducten zoals ladyshaves, krultangen en epilators populair, maar ook digitale fotocamera’s, luxe koffiezetters, netbooks en LCD’s met een kleine beeldmaat doen het goed.

    Opvallend genoeg blijven ook huishoudelijke apparaten, zoals kruimelzuigers, sapcentrifuges en stoomstrijkijzers onverminderd in trek. Dit blijkt uit een onderzoek van UNETO-VNI, de branchevereniging van de elektrotechnische detailhandel.

    Mini-luxe
    Ondanks de economisch mindere tijden worden er steeds meer luxe cadeaus gegeven met Moederdag. Volgens Maurice Estourgie, manager detailhandel bij brancheorganisatie UNETO-VNI, kan dit worden gezien als een soort ‘compensatiegedrag’. Estourgie: ‘De consument wil blijven genieten van mini-luxe, kleine verwennerijtjes die als compensatie dienen voor bijvoorbeeld de vakantie die minder spectaculair wordt of de nieuwe auto die er voorlopig niet komt. Daarmee blijft de elektrotechnische detailhandel met Moederdag goed scoren.’ Uit het onderzoek dat UNETO-VNI onder haar detailhandelsleden heeft uitgevoerd, blijkt dat Moederdag ook een uitgelezen moment is om pre-paid telefonie als geschenk te geven, maar ook MP3 en MP4-spelers en digitale gadgets, zoals digitale fotolijstjes gaan goed scoren.

    Nieuwe producten
    ‘Ook de voortdurende stroom aan nieuwe of vernieuwde producten zorgt voor grote belangstelling bij de consument’, zegt Estourgie. ‘Dit jaar zien we bijvoorbeeld de opkomst van i-light ontharing: langdurige en pijnloze haarverwijdering via technologie met lichtflitsen, maar ook de nieuwste generatie e-readers met uitstekende beeldkwaliteit, moderne armaturen met LED-verlichting en ultraportable pc’s en netbooks laten een onstuimige groei zien’.

    Volgens Estourgie heeft de trend naar luxe cadeaus alles te maken met de drukte in veel gezinnen tegenwoordig. ‘Er zijn steeds meer tweeverdieners met kinderen en een druk sociaal leven. Voor deze groep wordt het steeds belangrijker om te genieten van de vrije tijd die samen kan worden doorgebracht. Elektrotechnische producten vervullen daarbij een belangrijke rol. Ze veraangenamen het dagelijks leven, zorgen dat er meer tijd overblijft om leuke activiteiten te ondernemen of laten de consument simpelweg genieten.’ Vooral komende zaterdag verwacht de technische detailhandel een goede verkoopdag, aangezien veel consumenten tot het laatste moment wachten om cadeaus in huis te halen.

    WK-voetbal
    De verwachtingen in de branche zijn gematigd positief voor de rest van het jaar. Uit het onderzoek dat UNETO-VNI onder haar detailhandelsleden heeft uitgevoerd, blijkt dat vooral het aanstaande WK-voetbal in Zuid-Afrika een herstel van het consumentengedrag te zien zal geven. In de aanloop naar het kampioenschap zullen vooral LCD- , LED- en 3D-tv’s maar ook BluRay-spelers hoge omzetten opleveren. De detailhandel verwacht daarnaast dat de trend naar energiezuinigheid zal zorgen voor snellere vervanging van veel witgoed door zogenoemde eco-apparatuur.