Start social media initiatief hartpatient

0
757

Voor het eerst in Nederland zal de hedendaagse behandeling van een patiënt met hartritmestoornissen live te volgen zijn via social media. De ingreep maakt onderdeel uit van een uniek initiatief dat is georganiseerd door het Catharina Ziekenhuis en Philips. Onder de Twitternaam @hartpatientAd kunnen Ad Langendonk uit Eindhoven en zijn arts, dr. Lukas Dekker @cardioloogLukas, vanaf 10 januari 2012 een maand lang worden gevolgd op weg naar, tijdens, en na de ingreep, waarbij met behulp van katheters de hartritmestoornis verholpen wordt om Ad zijn kwaliteit van leven terug te geven. Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven en Philips willen zo niet enkel op toegankelijke wijze informatie verschaffen over de behandeling van boezemfibrilleren, maar willen ook laten zien hoe lonend zorginnovatie is, voor patiënt én maatschappij.

Ad Langendonk heeft net als bijna 300.000 andere Nederlanders een hartritmestoornis, die zijn kwaliteit van leven in ernstige mate negatief beïnvloedt. Het aantal mensen met een hartritmestoornis zal de komende jaren sterk toenemen tot 1 miljoen in 2050. Ad Langendonk staat met zijn 45 jaar, zijn twee kinderen en zijn werk midden in het leven. Vanwege zijn aandoening heeft hij echter veel moeten opgeven.

Volgers van @hartpatientAd kunnen met hem en zijn cardioloog tweeten en kunnen vragen stellen over hartritmestoornissen en de behandeling ervan. Bovendien kan Ad Langendonk symbolisch worden gesteund door hem via dialoog.skipr.nl/evolutieindezorg met één druk op de knop een hart onder de riem te steken.

Live operatie via social media
Op 27 januari 2012 wordt Ad Langendonk behandeld voor zijn aandoening met een katheterablatie, een behandeling die dankzij veel onderzoek en ontwikkeling in het afgelopen decennium aan een zeer sterke opmars bezig is. Op heel concrete wijze wordt dan duidelijk welke impact zorginnovatie heeft op de persoonlijke kwaliteit van leven. De operatie is ‘live’ te volgen via dialoog.skipr.nl/evolutieindezorg, waarbij het medisch team van het Catharina Ziekenhuis de buitenwereld op de hoogte houdt van de voortgang van de ingreep.

“Discussies over zorginnovatie zijn vaak complex en abstract maar uiteindelijk draait het in de gezondheidszorg om mensen,” zegt Will Ickenroth van Philips Healthcare Benelux. “Pas als je een ziekenhuis bezoekt en spreekt met artsen en patiënten, zie je wat het écht betekent en hoe belangrijk innovatie is voor mensen persoonlijk en voor de maatschappij als geheel. We lanceren samen met het Catharina Ziekenhuis en de patiënt dit unieke initiatief om dat te laten zien vanuit het perspectief van de patiënt zelf.”

De zorgkosten die gepaard gaan met de behandeling van boezemfibrilleren bedragen momenteel 580 miljoen euro op jaarbasis. Met het stijgend aantal patiënten zullen die kosten stijgen. Nieuwe innovatieve behandelmethoden zoals de katheterablatie van @hartpatientAd kunnen helpen de groter wordende groep mensen van goede, efficiënte en betaalbare zorg te voorzien.

“Innovatie is het enige middel waarmee we een antwoord kunnen bieden op toekomstige vragen in de gezondheidszorg. We moeten op de kosten letten, maar met de juiste horizon. Innovaties zoals deze zijn echt de toekomst. Investeren blijft daarom belangrijk,” zegt Lukas Dekker, cardioloog van het Catharina Ziekenhuis. “En om investeringen te stimuleren, is het belangrijk dat er bewustzijn gecreëerd wordt. Daarom ben ik ook zo enthousiast over dit platform. Hier worden mensen bijeengebracht, discussies aangezwengeld en ideeën uitgewisseld. Maar het belangrijkste is dat de ziekte hier een gezicht krijgt waardoor mensen gevoel krijgen bij de problematiek. Bezoekers worden deelgenoot gemaakt van de reis die de patiënt aflegt en leven met elke stap mee.”

@hartpatientAd laat zien hoe lonend innovatie van zorg is
– Volg @hartpatientAd op dialoog.skipr.nl/evolutieindezorg

Vorig artikel‘Ze mogen ons het hemd van het lijf vragen’
Volgend artikelOnderzoek naar oorzaken van kanker bij Nederlandse vrouwen
Koninklijke Philips Electronics N.V. is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity". Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten.