Start campagne eicel- en spermabank

0
973

Het UMC Utrecht start dinsdag 23 april 2013 met de campagne Gezocht: M/V die ons zwanger maken. Het doel van deze campagne is donoren voor zowel de eicelbank als de spermabank te werven. Prof. dr. Bart Fauser, hoogleraar voortplantingsgeneeskunde, hoopt bovendien dat de campagne doneren ‘met een bijzondere waarde’ bespreekbaar maakt.

Eicelbank UMC Utrecht

Groot verdriet
In april 2013 bestaat de eicelbank van het UMC Utrecht één jaar. Een paar honderd vrouwen hebben zich het afgelopen jaar als donor aangemeld. Dit is helaas te weinig om aan de grote vraag naar eicellen te kunnen voldoen. Net als bij de spermabank, die al bestaat sinds de jaren ’80, is er een tekort aan donoren. Daarom is het UMC Utrecht vandaag gestart met een campagne die zowel mannen als vrouwen oproept om hun zaadcellen of eicellen te doneren. Fauser: “Ongewilde kinderloosheid is voor veel mensen een groot drama. Het blijkt vaak een beladen onderwerp, zowel voor de wensouder(s) als voor de omgeving. Als gynaecoloog heb ik veel schrijnende gevallen en verdriet in mijn spreekkamer gezien.”

Gezocht; m:v die ons zwanger kan maken

Bijzondere donatie
Door een medische aandoening zoals endometriose of vervroegde overgang kan een vrouw er achter komen dat ze via de natuurlijke weg geen kinderen meer kan krijgen. Een behandeling met chemotherapie of bestraling kan als gevolg hebben dat vrouwen én mannen onvruchtbaar worden. Voor hen kan de donatie van een eicel of een zaadcel uitkomst bieden. Daarnaast zoeken sommige mensen een donor vanwege een erfelijke ziekte. Ook steeds meer lesbische stellen, homoparen en alleenstaande vrouwen wenden zich tot het UMC Utrecht. Fauser: “Ik hoop dat de campagne veel mensen aan het denken zet. En natuurlijk dat er veel mensen gaan geven: een donatie met een bijzondere waarde. Hoe meer donoren we hebben, des te meer mensen kunnen we helpen.”

Campagne
Voor de campagne is vandaag een speciale campagnesite gelanceerd: www.bijzonderewaarde.nl. Ook zullen speciale posters in diverse wachtkamers komen te hangen. Voor iedereen die de campagne ondersteunt, is de poster te downloaden van de website. De patiëntenvereniging voor vruchtbaarheidsproblematiek, Freya, onderschrijft het doel van de campagne: “Als je mensen vraagt wat de mooiste dag van hun leven is, zullen velen antwoorden: ‘De dag dat mijn kindje werd geboren’. Als er meer donoren geworven worden, krijgen meer mensen met een nog onvervulde kinderwens de kans om ook dit grote geluk te ervaren.”