Specialisten in de zorg zijn onvoldoende bereikbaar!

Een landelijk onderzoek, gehouden onder 4967 zelfstandige zorgspecialisten, toont leemtes in de kwaliteit van de telefonische bereikbaarheid. Bovendien blijkt de administratieve werkdruk onnodig groot. Onderzoeker Max von Kreyfelt heeft in samenwerking met VO-Consulting, BereikbaarMKB en ondersteunt door Jobcall uit Amsterdam een bereikbaarheids-onderzoek gehouden onder ZZP ‘ers in de zorg. Primair doel was het toetsen van de kwaliteit van de telefonische bereikbaarheid. Een slechte bereikbaarheid heeft volgens Von Kreyfelt invloed op: het contact met de client, de werkdruk en daarmee ook op de kwaliteit en kosten van de zorg.

Een greep uit de sectoren die onderzocht werden zijn: psychologen, orthopedisten, psychiaters, natuurgenezers, haptonomen, pedagogen, logopedisten en verpleegkundigen. Allen specialisten die binnen hun sector zelfstandig of in kleine groepen werken. 4967 maal werd een telefoonnummer getoetst en de reacties geregistreerd.

Opvallende verschillen werden zichtbaar. Terwijl psychologen voor 31% telefonisch beschikbaar zijn en 35% gebruik maakt van een antwoord apparaat, zijn de fysiotherapeuten in 61% van de gevallen beschikbaar terwijl 17% een antwoord apparaat gebruikt. Geheel onbereikbaar bleek 26% van de psychologen en 22% van de fysiotherapeuten.

Von Kreyfelt wil met de gegevens in de hand en in nauwe samenwerking met branche organisaties, collegiale netwerken opzetten. Dit zijn virtuele gebouwen waarbinnen specialisten met elkaar samenwerken en over ondersteuning kunnen beschikken. De zorgspecialist moet terug naar de kern van zijn vak. De onderzoeker voorziet een groeiende behoefte in deze vorm van interne dienstverlening binnen de zorg.

Plaats een reactie