Shotgun, een campagne voor jonge bijrijders

0
660

Vrijdag 16 maart 2012 gaat de pilot van de Veilig Verkeer Nederland-campagne Shotgun van start bij de Euroscoop in Tilburg. De campagne is gericht op jongeren die als bijrijder meerijden in een auto. De persoon die naast de chauffeur zit is de Shotgun en houdt de chauffeur vrij van afleiding zoals bijvoorbeeld de mobiele telefoon aannemen.

Hierdoor kan de chauffeur beter op het verkeer letten. Dus de plek naast de chauffeur is niet alleen de beste plaats in de auto maar degene die daar zit heeft ook verantwoordelijkheden.

Uit een onlangs verschenen onderzoek van de SWOV is gebleken dat van alle overleden autopassagiers meer dan een derde in de leeftijdscategorie 10-24 jaar valt. Het merendeel van deze jonge passagiers reed mee met een 18- tot 24-jarige achter het stuur. Deze hoge aantallen zijn voor Veilig Verkeer Nederland de aanleiding om speciaal voor deze doelgroep een campagne op te starten.

Het campagneconcept Shotgun maakt gebruik van het peer to peer-principe. Bij Shotgun wil dat zeggen dat groepsgenoten elkaar aanspreken op elkaars gedrag. De bijrijder (door Amerikaanse jongeren ‘Shotgun’ genoemd) is een jongere medepassagier die een bijzondere rol kan spelen door naast de bestuurder plaats te (mogen) nemen in de auto. Hij of zij heeft ‘the best seat of the house’.

De pilot vindt plaats in de Euroscoop in Tilburg waar gedurende drie weken vóór elke hoofdfilm in het reclameblok een promospot wordt getoond waarbij ‘Shotgun’ wordt uitgelegd. Daarnaast zijn er posters in de hal aanwezig en zal er regelmatig een promotieteam aanwezig zijn om de bijrijders aan te spreken op hun verantwoordelijkheden. Ook wordt er vrijdag een website (www.shotgun.nl) en Facebookpagina rondom de campagne gelanceerd waarbij bezoekers mooie prijzen kunnen winnen. Na de evaluatie van de pilot zal door Veilig Verkeer Nederland worden gekeken hoe de campagne landelijk wordt uitgerold.

Meer informatie
http://www.shotgun.nl