Roaccutane: Meldingen van ernstige huidreacties bij gebruik van Roaccutane

0
545

Er zijn ernstige huidreacties gemeld die geassocieerd zijn met gebruik van Roaccutane (isotretinoïne). Een causaal verband tussen het gebruik van isotretinoïne en de ernstige huidreacties kan niet worden uitgesloten.

Artsen wordt aanbevolen patiënten, die een behandeling met isotretinoïne beginnen, te informeren over de risico’s en hen nauwlettend te volgen. Als symptomen van ernstige huidreacties zich ontwikkelen, moet de behandeling met isotretinoïne onmiddellijk worden gestaakt en moet zonodig een ondersteunende behandeling worden gestart.

Dit schrijft de firma Roche Nederland B.V. in een brief, een zogenaamde Direct Healthcare Professional Communication (DHPC). De brief met belangrijke risico-informatie is in overleg met het CBG en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gestuurd naar huisartsen, dermatologen en ziekenhuis(apothekers).

Roaccutane (isotretinoïne) wordt gebruikt voor de behandeling van ernstige vormen van acne die resistent zijn voor een kuur met een standaardtherapie met systemische antibiotica en topische (plaatselijk werkende) behandeling.

Meer informatie

– Download de DHPC ‘Belangrijke veiligheidsinformatie: meldingen van ernstige huidreacties die geassocieerd zijn met gebruik van isotretinoïne (Roaccutane)

– Download de aangepaste samenvatting van de productkenmerken (SPC) van Roaccuntane (wijzigingen zijn gemarkeerd)