Rijnland Ziekenhuis gaat patiëntendossiers digitaliseren. Op maandag 5 maart 2012 ondertekende het ziekenhuis hiervoor een contract met softwareleverancier McKesson en adviesbureau M&I/Partners.
Rijnland Ziekenhuis locatie Leiderdorp
Rijnland Ziekenhuis wil in 2014 volledig over zijn op het elektronische systeem. Dit houdt in dat alle informatie over een patiënt wordt bijgehouden in één digitaal, elektronisch patiëntendossier (EPD). Deze informatie is 24 uur per dag beschikbaar, zodat een betrokken zorgverlener altijd op de hoogte is van de meest actuele gegevens van de patiënt. Omdat gegevens in het EPD maar één keer hoeven vastgelegd, levert dit een efficiëntere werkwijze op. Zorgverleners kunnen het EPD zowel in Rijnland Ziekenhuis locatie Alphen aan den Rijn als locatie Leiderdorp in zien.
Meer aandacht voor patiënt
In het EPD worden alle polibezoeken, laboratoriumaanvragen en recepten bijgehouden, maar ook vindt de medische en verpleegkundige verslaglegging plaats in het systeem. Een belangrijk voordeel is dat een patiënt maar één keer bepaalde informatie hoeft te vertellen. Alle relevante informatie komt in het dossier te staan en blijft daardoor beschikbaar.
Daarnaast is de planning en voortgangsbewaking van de zorg en de communicatie tussen de diverse zorgverleners in het EPD opgenomen. Dit laatste is zeker van belang bij patiënten die door meerdere specialismen worden behandeld. Het digitale dossier gaat niet alleen leiden tot nog betere en nog veiliger zorg, maar ook minder papieren rompslomp. En dus meer aandacht voor de patiënt. Patiënten krijgen straks zelf ook toegang tot (een deel van) hun eigen dossier en kunnen dan online afspraken maken.
Privacy
De privacyvraagstukken die bij het landelijke EPD, oftewel het Landelijk Schakelpunt LSP parten speelden, spelen hier geen rol. Het gaat nu alleen om beschikbaarheid van gegevens binnen Rijnland Ziekenhuis.