Resultaten onderzoek naar ooglaseren: Optical Express wint, VisionClinics goede tweede

0
1977

Wanneer respondenten zich op het internet oriënteren naar een aanbieder voor een ooglaserbehandeling, wordt de website van Optical Express uiteindelijk het vaakst als favoriet aangewezen. Dat blijkt uit de recente Web Performance Scan van WUA!. Tijdens het onderzoek werden in totaal 228 beoordelingen gegeven over 47 verschillende websites. VisionClinics en Eyescan zijn de andere aanbieders in de top drie, waar de onderlinge verschillen groot zijn.

Organisatie
Web Performance Score
1.  OpticalExpress.com 7,4
2.  VisionClinics.nl 6,8
3.  Eyescan.nl 6,2
4.  CARE-Vision.nl 4,8
5.  Ooglaseren.nl 4,6
6.  OoglaserTrefpunt.nl 4,5
7.  EyeCorrect.nl 4,5
8.  MedicalTravelService.nl 4,2
9.  InternationalVisionCenters.com 3,8
10. InterVision-europe.nl 3,7
11. Retina.nl 3,6
12. EyeQVision.nl 3,5
13. Ooglaservergelijking.nl 3,3
14. CARE-Vision.biz 3,0
15. Laser-Company.nl 3,0
16. FYEOMedical.nl 1,9

De 16 best presterende organisaties volgens de Web Performance Scan®

Optical Express overtuigend bovenaan
De website van Optical Express laat de concurrentie ver achter zich, met een Web Performance Score van 7,4. Deze score wordt berekend aan de hand van deelaspecten als vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde. OpticalExpress.com scoort maar liefst vijf eerste plaatsen binnen deze deelaspecten. De website wordt door 72,5% van de respondenten gevonden, en uiteindelijk door 25% als favoriet aangewezen. Hoewel er altijd ruimte voor verbetering is, presteert de website van Optical Express in deze markt uitzonderlijk goed. Alleen de eerste indruk van de site blijkt voor verbetering vatbaar. Hoewel respondenten uiteindelijk aangeven dat de website gebruiksvriendelijk en informatief is, wordt deze na de eerste oogopslag beschreven als ‘te druk’ en met ‘te veel bewegende beelden.’

VisionClinics op achterstand, maar met potentie
Met een Web Performance Score van 6,8 staat VisionClinics op een behoorlijke afstand van de winnaar, maar een blik op de onderzoeksresultaten leert dat het verschil enigszins vertekend is. Ook VisionClinics.nl wordt namelijk door 72,5% van de respondenten gevonden, en met 22,5% als eindresultaat doet de nummer twee amper onder voor Optical Express. Het verschil in de uiteindelijke Web Performance Score heeft als voornaamste oorzaak dat respondenten de website van VisionClinics niet erg gebruiksvriendelijk vinden, en ook wat vormgeving betreft tekortschieten. De vele, bewegende menuknoppen krijgen wisselende reacties, en het design wordt regelmatig als ‘saai’ omschreven. Dat de website toch 22,5% van de respondenten weet te overtuigen, suggereert dat VisionClinics met enige aandacht voor aanknopingspunten als deze de potentie heeft om de prestatie van Optical Express te evenaren of verbeteren.

Compilatie WPS Ooglaseren Meting 1 from WUA! Web Performance on Vimeo.

Eyescan ‘best of the rest’
Nadat Optical Express en VisionClinics bijna de helft van de respondenten heeft overtuigd, is het Eyescan dat er met een aardig deel van de rest vandoor gaat. Eyescan.nl wordt door 60% van de respondenten gevonden, en ziet bijna alle bezoekers ook doorgaan op de website. Slechts 8% van de bezoekers besluit na de eerste indruk af te haken. De vormgeving van de website valt in de smaak, en de respondenten wijzen Eyescan aan als meest vertrouwde aanbieder. 12,5% van de deelnemers kiest ervoor een ooglaserbehandeling bij Eyescan te willen ondergaan. Opvallend genoeg is er buiten de top drie geen enkele aanbieder die meer dan 5% van de respondenten weet te overtuigen. Met de onderlinge verschillen tussen deze top drie in gedachten, spreken we in het geval van Eyescan dan ook zonder twijfel over ‘the best of the rest.’

Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet

Onderzoek:
november 2009
Aantal respondenten:
40
Selectiecriteria: Bril- en/of lenzendragend
Leeftijd:
tussen de 20 en 48 jaar oud
Plaats onderzoek:
Amsterdam
Opleiding:
MBO+
Ervaring:
Oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie:
2 x 1 uur
Opdrachtgever: Onafhankelijk door WUA!