Een aanzienlijk aantal reizigers mist hun vlucht door het ingaan van de zomertijd. Dit blijkt uit ervaringen van de klantenservice van reisorganisatie World Ticket Center (WTC), die in maart 2011 de gestrande reizigers te woord stond. Maar liefst 60% van de gestrande reizigers was afkomstig uit het buitenland en kende geen zomer- en wintertijd.
Opvallend is dat 30% van de gedupeerden in het bezit was van een smartphone, die de klok automatisch een uur vooruit zet om 02.00 uur. Helaas hadden deze smartphone bezitters de klok ook handmatig de zomertijd ingesteld, waardoor de klok ’s nachts een uur extra vooruit werd gezet. 10% van de reizigers gaf aan het ingaan van de zomertijd te zijn vergeten.
Komend weekend wordt in de nacht van zaterdag 24 op zondag 25 maart de klok een uur vooruit gezet en gaat de zomertijd in. Nederland kent sinds 1977 de ingang van de zomertijd, maar in het overgrote deel van de wereld is deze tijdsverandering niet ingevoerd of afgeschaft. Grote landen als Rusland, China, India, Indonesië en een groot deel van Australië kennen geen zomertijd. In Afrika zijn alleen Marokko en Namibië bekend met het verzetten van de klok.
Officieel dient de zomertijd om beter te kunnen profiteren van het natuurlijke daglicht en daardoor te bezuinigen op elektriciteit, maar World Ticket Center geeft de zomertijd een andere betekenis. “Op het moment dat de klok een uur vooruit gaat, gaan alle vliegtickets in de uitverkoop. Met deze wereldse zomertijdactie willen wij de echte reisliefhebber bewust maken van de ingang van de zomertijd en daarbij direct een extra voordeel geven. Bij ons bezuinigt de klant door het ingaan van de zomertijd dus niet alleen op elektriciteit, maar ook op vliegtickets!” aldus Rémi Wouters, Marketing Manager bij World Ticket Center.