Raceteam TU Delft grijpt de ‘dubbel’

Met hun eerste elektrisch aangedreven racewagen heeft het raceteam van de TU Delft dit weekend Formula Student Germany gewonnen op het circuit van Hockenheim in Duitsland. Deze wedstrijd, met het sterkst bezette veld van alle Formula Student wedstrijden, geldt als de officieuze World Cup in de studenten-raceklasse. In juli won DUT Racing ook al ‘Silverstone’, de andere Formula Student wedstrijd waar het team aan deelneemt. Nooit eerder in haar elfjarige geschiedenis zegevierden ze op beide evenementen.

Nek-aan-nek
“Het was een nek-aan-nek race met technische universiteit ETH Zurich”, vertelt teamcaptain Paul van Tricht, “Zij hebben net als wij een zeer lichte en wendbare wagen, net 4 kg zwaarder dan wij. Uiteindelijk hebben we ze verslagen op de race-onderdelen.” Het team van de TU Delft won de afsluitende Endurance, een uithoudingsproef.

“Ik ben heel blij dat we met het ‘Delfste concept’ van extreem lichte racewagens ook in de elektrische klasse succesvol zijn. DUT11 weegt slechts 177 kg, het gewicht van twee volwassen kerels”, aldus Van Tricht. Vorig jaar won het team Hockenheim met een zeer lichte wagen op bio-ethanol.

Ontwerpen en racen
Formula Student is een internationale ontwerp- en racewedstrijd waar wereldwijd 450 studententeams aan meedoen. Het evenement draait niet alleen om de vier raceonderdelen (Skidpad, Acceleratie, Autocross en Endurance), maar ook om het zelf ontwerpen en bouwen van een racewagen. De wedstrijd op Hockenheim geldt als het officieuze wereldkampioenschap omdat alle goede universiteitsteams uit de hele wereld daar deelnemen.

Sportiviteit
Het team uit Delft is niet alleen bekend om goede prestaties, maar ook vanwege hun vrachtwagen met gereedschap, waarmee ze andere teams helpen bij reparaties. “Dit jaar hebben we vrijdagnacht de hele voorwielophanging van het team van Munchen opnieuw helpen bouwen, ze waren er bij het testen volledig doorheen gezakt”, vertelt Van Tricht.

Plaats een reactie