Progressieven en oppositie actiever op Twitter dan regeringspartijen

0
622

Kandidaten van oppositiepartijen in de Tweede Kamer als D66 en Groen Links maakten voor de Europese Parlementverkiezingen in 2009 meer gebruik van Twitter dan collega’s van regeringspartijen (CDA en CU) en de kleine partijen en de niet in de Tweede Kamer vertegenwoordigde partijen zoals de Europese Klokkenluiders Partij, De Groenen of de Partij voor Europese Politiek. Dat blijkt uit onderzoek van dr. Maurice Vergeer en dr. Liesbeth Hermans, communicatiewetenschappers aan de Radboud Universiteit Nijmegen en Steven Sams van de Yeungnam University, Zuid Korea en de Brunel University, UK.

Koploper
Nederland is koploper in het gebruik van Twitter. Ook politici gebruiken in toenemende mate sociale media om hun boodschap te verspreiden. Niet alleen in crises zoals rond de PVV/Wilders en de aanslagen in Noorwegen, maar ook vooral gedurende parlementsverkiezingen.

Of het gebruik van Twitter bij de campagne voor het Europese parlement ook heeft geleid tot meer stemmen is onduidelijk. Volgens de onderzoekers zijn wel verbanden tussen het aantal tweets, het aantal gerichte tweets en het aantal volgers op Twitter enerzijds en het aantal stemmen op de kandidaat anderzijds. Maar of dit ook een oorzaak-gevolg relatie is moet vervolgonderzoek uitwijzen. De resultaten zijn gepubliceerd in het augustusnummer van het wetenschappelijk tijdschrift First Monday.

Gemiste kans
Hoewel in 2009 een minderheid van de kandidaten Twitter gebruikte, werd het medium vooral ingezet rond de verkiezingsdatum en niet om continu op de langere termijn verbonden te blijven met de kiezer.

Ook vinden de onderzoekers het opvallend dat met name de kleine partijen, die toch al een achterstandpositie innemen, niet de kans nemen om meer media-aandacht te genereren door het inzetten van social media. Maurice Vergeer: ‘Ze zijn goedkoop en eenvoudig in het gebruik, in tegenstelling tot campagnes op televisie en in dagbladen. De conclusie is dan ook vooralsnog dat de grote, gevestigde partijen het beste social media in te zetten.‘

Terugval in oude politiek
Hoewel Twitter een sociaal medium is, waar wederkerigheid een doel is of minstens een mogelijkheid is, valt op dat de kandidaten, als hun populariteit op Twitter toeneemt, Twitter meer als een traditioneel massamedium gaan gebruiken, zonder te reageren op anderen of anderen op Twitter te volgen. De politici vielen weer terug in de oude politiek handelen.

Is the voter only a tweet away? Micro blogging during the 2009 European Parliament election campaign in the Netherlands. Maurice Vergeer, Liesbeth Hermans, Steven Sams