Japanse kinderen bezwijken steeds vaker voor de verleidingen van junkfood en suikergoed. Groente lusten ze niet meer. Daarom transformeren steeds meer Japanse ouders (gezonde) voedingsmiddelen tot populaire stripfiguren, tekenfilmpersonages en dieren. In de hoop hun kinderen weer aan het eten te krijgen. Dit meldt het tijdschrift Fit met Voeding in haar nieuwste nummer.
Naast de mediterrane keuken heeft ook de Japanse keuken een gezond imago. Geen enkel land ter wereld telt naar verhouding zoveel honderdjarigen. Bij de mogelijke verklaringen wordt steevast de gezonde, traditionele keuken genoemd. Sommige aspecten van de Japanse eetcultuur raken ook hier langzaam ingeburgerd. Sushi is een gerecht dat ook bij ons steeds meer gegeten wordt. Andere aspecten zijn nog nagenoeg onbekend. Zoals het eten uit een doos (‘bento’). Honderden jaren geleden begonnen de Japanners daar al mee.
De bento doet denken aan ons broodtrommeltje, maar bevat zelden of nooit brood. Daarnaast leert de recente geschiedenis dat Japanners creatief weten om te gaan met dit stukje cultuurgoed. Ze kampen namelijk met hetzelfde probleem als wij: onze kinderen eten niet meer gezond. Ze bezwijken steeds vaker voor de verleidingen van junkfood, snacks en suikergoed. Groente lusten ze niet meer.
Daarom steken steeds meer Japanse ouders (vooral moeders) zeeën van tijd in het vullen van de bento. Ze transformeren hierbij (gezonde) voedingsmiddelen tot populaire stripfiguren, tekenfilmpersonages en dieren. Met wat kunstzinnige ingrepen verandert een rijstbal in ‘Hello Kitty’ of een pandabeer. Van een radijs maken ze een schildpad of een egel. Een stuk komkommer wordt een krokodil. Alles om hun kinderen te verleiden dingen te consumeren die ze niet schijnen te lusten, vanuit het aloude adagium: het oog eet éérst…