Philips levert AED’s voor de passagiersvluchten van KLM en Air France

0
896

Philips en de Air France-KLM Groep hebben maandag 12 november 2012 een overeenkomst bekendgemaakt om alle passagiersvluchten van KLM en Air France te voorzien van Philips’ toonaangevende en bekroonde HeartStart AED’s (automatische externe defibrillatoren). Bij een plotselinge hartstilstand houdt het hart op regelmatig te slaan, en kan de normale hartslag alleen weer worden hersteld met behulp van een door een defibrillator opgewekte elektrische schok.

Philips wordt de voorkeursleverancier van AED’s voor Air France-KLM en KLM-dochter Transavia. Air France – de partner van KLM – zal de defibrillatoren die op dit moment op haar passagiersvluchten worden gebruikt, vervangen door Philips HeartStart FRx AED’s. Alle bemanningsleden zullen volledig worden getraind om met de nieuwe apparaten om te gaan.

De HeartStart FRx AED is getest en gecertificeerd voor gebruik in vliegtuigen en zorgt niet voor verstoring van de boordelektronica. Naast een intuïtieve, gebruiksvriendelijke bediening met behulp van pictogrammen beschikt de robuuste en schadebestendige defibrillator over duidelijke audio-instructies voor juist gebruik en begeleiding bij reanimatie. Dankzij het unieke ‘baby/kind’-mechanisme (een eenvoudig te gebruiken sleutel) kan de HeartStart FRx ook voor pediatrische doeleinden worden gebruikt. Door deze eenvoud en veelzijdigheid kan hetzelfde stel elektrodes voor zowel volwassenen als kinderen en baby’s worden gebruikt, waardoor mogelijk levens kunnen worden gered.

“Dit product is het resultaat van 50 jaar technologische innovatie bij Philips op het gebied van hartreanimatie en plotselinge hartstilstand”, zegt Mike Mancuso, CEO Patient Care and Clinical Informatics bij Philips Healthcare. “Als wereldwijd marktleider in dit segment zetten wij ons tot het uiterste in om ervoor te zorgen dat reizigers een plotselinge hartstilstand in de lucht of op het vliegveld overleven. Als mondiaal opererend bedrijf is Philips perfect gepositioneerd om complexe, grensoverschrijdende defibrillatieprogramma’s voor grote multinationale organisaties op te stellen. We zijn trots dat er levens gered gaan worden doordat de openbare toegang tot AED’s wordt verbeterd.”

Naar schatting sterven jaarlijks in de Verenigde Staten en Europa zo’n 700.000 mensen aan plotselinge hartstilstand. Dit kan iedereen overkomen, ongeacht leeftijd of fitheid, en vaak zijn er voorafgaand aan een collaps geen symptomen. De beste overlevingskans bij de meest voorkomende oorzaken van plotselinge hartstilstand is defibrillatie met behulp van een AED binnen een paar minuten van de collaps. Voor elke minuut uitstel van reanimatie en defibrillatie neemt de overlevingskans met 7 tot 10% af, wat snelle toegang tot AED’s cruciaal maakt in dit soort noodsituaties.

Philips AED’s worden gebruikt door meer dan 91 luchtvaartmaatschappijen en 195 luchthavens over de hele wereld. De eerste AED die ooit door een Amerikaanse vliegmaatschappij werd geplaatst, was van Philips. Onlangs schonk Philips de miljoenste AED aan een vrijwillige opsporings- en reddingsorganisatie in de VS.

Vorig artikelExperiment legt evolutionaire wortels van taal bloot
Volgend artikelVerboden vruchten naar laboratoria over de hele wereld verspreid
Koninklijke Philips Electronics N.V. is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity". Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten.